Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sumo eller Sanouk eller Seth Vicous189
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Leder" data-source="post: 149594" data-attributes="member: 13256"><p>Ställer mig med en fot i varje läger här. Dirtbag jag håller med dig om att stabilitet och längd inte alltid går hand i hand. Det är otroligt mycket som spelar in hur skidorna beter sig och ffa hur stabila de uppfattas. Saker som skärning, flex, "böjvinkel", spann, slipning, förmåga att hämma vibrationer och kraftöverföring påverkar. Där emot kan man aldrig komma ifrån att bärighet i pow pow är direkt kopplat till arean man har under fötterna, känslan av bärighet kan där emot påverkas med flexen till exempel. Större area mer flyt i pow pow! </p><p></p><p>Helt klart är också att en lång skida är jobbigare och svårare att hantera i trängda situationer tex skogsskidåkning. Själv har jag åkt på friåkningsskidor med längder varierandes mellan 178 till 192 cm. Faktum är att jag inte har upplevt instabilare skidor som är 190cm långa än 178cm, ett praktiskt bevis på att längd och stabilitet inte går hand i hand. Konstruktionen i skidorna var dock helt annorlunda, personligen har jag upplevt att skidor byggda i sk. sandwichkonstruktion som lugnare än ex skidor med capkostruktion, vet inte om det är en slump för jag har inte tillräckligt med jämförelser/data för påstå att fallet verkligen är så.</p><p></p><p>I dagsläget kör jag på 192cm och det passar min åkning och åkstil perfekt.</p><p></p><p>Upp i längd och du gillar att ösa järnet på stora öppna fält men klivner i längd om du likväl åker mycket skogsskidåkning. </p><p></p><p>Sumon verkar vara en intressant skapelse…</p><p></p><p>/Leder</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Leder, post: 149594, member: 13256"] Ställer mig med en fot i varje läger här. Dirtbag jag håller med dig om att stabilitet och längd inte alltid går hand i hand. Det är otroligt mycket som spelar in hur skidorna beter sig och ffa hur stabila de uppfattas. Saker som skärning, flex, "böjvinkel", spann, slipning, förmåga att hämma vibrationer och kraftöverföring påverkar. Där emot kan man aldrig komma ifrån att bärighet i pow pow är direkt kopplat till arean man har under fötterna, känslan av bärighet kan där emot påverkas med flexen till exempel. Större area mer flyt i pow pow! Helt klart är också att en lång skida är jobbigare och svårare att hantera i trängda situationer tex skogsskidåkning. Själv har jag åkt på friåkningsskidor med längder varierandes mellan 178 till 192 cm. Faktum är att jag inte har upplevt instabilare skidor som är 190cm långa än 178cm, ett praktiskt bevis på att längd och stabilitet inte går hand i hand. Konstruktionen i skidorna var dock helt annorlunda, personligen har jag upplevt att skidor byggda i sk. sandwichkonstruktion som lugnare än ex skidor med capkostruktion, vet inte om det är en slump för jag har inte tillräckligt med jämförelser/data för påstå att fallet verkligen är så. I dagsläget kör jag på 192cm och det passar min åkning och åkstil perfekt. Upp i längd och du gillar att ösa järnet på stora öppna fält men klivner i längd om du likväl åker mycket skogsskidåkning. Sumon verkar vara en intressant skapelse… /Leder [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Sumo eller Sanouk eller Seth Vicous189
Tillbaka
Topp