Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sunnmørsalpene TIPS Sökes
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heioghopp" data-source="post: 416811" data-attributes="member: 82417"><p>Hei</p><p></p><p>Sunnmørsalpene kan anbefales på det varmeste. Jeg har vært der nå 4 påsker på rad og hatt noen utrolig fine toppturer. Litt informasjon: Med bil så er det enklest å sikte seg inn mot Stryn, deretter Ørsta/Volda (to steder som ligger ved siden av hverandre). Fra Ørsta kjører du 30 min til Sæbø. </p><p></p><p>I Sæbø ligger Hjørundfjorden Camping (tlf +47 70 04 00 16). Der leier du billige helt ok hytter. Det er forresten også samme fyr som eier den lokale dagligvarebutikken så du kan ringe han når som helst og han åpner butikken hvis det er noe spesielt. Super service til en ok pris.</p><p></p><p>Det finnes en bok som heter "Skiturer i Sunnmørsalpene" eller liknende. Denne har veldig mange bra turer, men er nok ikke så enkel å få tak i. Anbefalte turer som er blant de beste jeg har vært på:</p><p>- Randers topp. Super smooth topp. 3-4 timer opp - kan være mange mennesker. Relativt enkel tur.</p><p>- Skårasalen. Beste toppturen noensinne! Du går opp på baksiden av fjellet i en dal. Kommer til toppen og ser rett ned i fjorden. Følger en definert renne hele veien. Når du står ved vannet går du til skiers right til en gård. På brygga der ringer du fergeselskapet og sier at du står der. Da kommer båten innom på neste tur. Genialt! Turen er vel 4-6 timer (husker ikke helt). NB! Skredrisiko på toppen.</p><p>- Grøtdalstind (eller liknende). Kjempefin tur hvor du ser hele linja like ved Sæbø (kjør 15 min retning Ørsta).</p><p>- Like opp fra Ørsta sentrum er det også 2 fine topper. Saudehornet og Nivane. Kirketaket er også kjent, men der har ikke jeg vært.</p><p>- Bratte renner: Da har jeg kun vært i Jønsrudrenna (eller liknende). Da går du et stykke inn i Molladalen som er et fantastisk område for fete turer. Inn i selve Molladalen får du renna på venstre hånd. Tydelig definert og fin.</p><p>- Ved mye tid kan jeg også anbefale å gå inn til Standalhytta og opp i fjellet (Kolåstind er en fin og ok enkel tur - NB! Sjekk bresprekker).</p><p></p><p>Da tror jeg du har fått det jeg har av tips foreløpig. Lykke til. Klin til! Skaff deg kart og sjekk skredrisiko. Flere av disse turene kan være veldig enkle, men også veldig utsatte ved gale forhold. Jeg tar IKKE ansvar for annet enn at de er greie i ok vær. Snakk med kjentfolk.</p><p></p><p>God tur!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heioghopp, post: 416811, member: 82417"] Hei Sunnmørsalpene kan anbefales på det varmeste. Jeg har vært der nå 4 påsker på rad og hatt noen utrolig fine toppturer. Litt informasjon: Med bil så er det enklest å sikte seg inn mot Stryn, deretter Ørsta/Volda (to steder som ligger ved siden av hverandre). Fra Ørsta kjører du 30 min til Sæbø. I Sæbø ligger Hjørundfjorden Camping (tlf +47 70 04 00 16). Der leier du billige helt ok hytter. Det er forresten også samme fyr som eier den lokale dagligvarebutikken så du kan ringe han når som helst og han åpner butikken hvis det er noe spesielt. Super service til en ok pris. Det finnes en bok som heter "Skiturer i Sunnmørsalpene" eller liknende. Denne har veldig mange bra turer, men er nok ikke så enkel å få tak i. Anbefalte turer som er blant de beste jeg har vært på: - Randers topp. Super smooth topp. 3-4 timer opp - kan være mange mennesker. Relativt enkel tur. - Skårasalen. Beste toppturen noensinne! Du går opp på baksiden av fjellet i en dal. Kommer til toppen og ser rett ned i fjorden. Følger en definert renne hele veien. Når du står ved vannet går du til skiers right til en gård. På brygga der ringer du fergeselskapet og sier at du står der. Da kommer båten innom på neste tur. Genialt! Turen er vel 4-6 timer (husker ikke helt). NB! Skredrisiko på toppen. - Grøtdalstind (eller liknende). Kjempefin tur hvor du ser hele linja like ved Sæbø (kjør 15 min retning Ørsta). - Like opp fra Ørsta sentrum er det også 2 fine topper. Saudehornet og Nivane. Kirketaket er også kjent, men der har ikke jeg vært. - Bratte renner: Da har jeg kun vært i Jønsrudrenna (eller liknende). Da går du et stykke inn i Molladalen som er et fantastisk område for fete turer. Inn i selve Molladalen får du renna på venstre hånd. Tydelig definert og fin. - Ved mye tid kan jeg også anbefale å gå inn til Standalhytta og opp i fjellet (Kolåstind er en fin og ok enkel tur - NB! Sjekk bresprekker). Da tror jeg du har fått det jeg har av tips foreløpig. Lykke til. Klin til! Skaff deg kart og sjekk skredrisiko. Flere av disse turene kan være veldig enkle, men også veldig utsatte ved gale forhold. Jeg tar IKKE ansvar for annet enn at de er greie i ok vær. Snakk med kjentfolk. God tur! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sunnmørsalpene TIPS Sökes
Tillbaka
Topp