Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
super G åkare tvingas amputera benet..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LuxLuthor" data-source="post: 434364" data-attributes="member: 84027"><p>Tjena jeppenator</p><p></p><p>Så här tänker jag:</p><p></p><p>Allt vi tar oss för utsätter oss för mer eller mindre stora risker. Vill jag ha en rimlig total risknivå i mitt liv får jag välja vilka aktiviteter jag tar mig för.</p><p></p><p>Jag tar det här med knän som exempel för att illustrera vad jag menar. Skidåkning skadar knäna. Det är ett faktum vi inte kommer ifrån. Antingen är det meniskarna som tar stryk av det ständiga böjandet i knäleden och landningarna efter hopp eller så är det kors- och ledband som tar stryk vid vurpor med vridningar av knäleden och dylikt. Vill jag då att mina knän ändå ska hålla så länge som möjligt behöver jag ju då inte utsätta dem för onödiga risker i andra situationer i livet. Det räcker med riskerna under vintern och resten av året ägnar jag mig åt aktiviteter som är säkrare för de stackars knäna.</p><p></p><p>Säg att jag då på sommaren skulle ägna mig åt löpning i akt och mening att det skulle förbättra min skidåkning. Då skulle jag året runt utsätta knäna för ett grymt slitage som lätt skulle kunna få till följd att jag får sluta åka skidor i förtid. Jag älskar verkligen att åka skidor, så självfallet vill jag ju kunna göra det så länge som möjligt i livet. Hur kul är löpning på en skala? Är det värt att vara ute på motionsspåret och göra något som är långtråkigt och som dessutom kanske förstör det som är roligt i långa loppet?</p><p></p><p>Slutsats: man får välja sina risktaganden om man vill kunna ha kul så länge som möjligt.</p><p></p><p>Mattias, Luleå</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LuxLuthor, post: 434364, member: 84027"] Tjena jeppenator Så här tänker jag: Allt vi tar oss för utsätter oss för mer eller mindre stora risker. Vill jag ha en rimlig total risknivå i mitt liv får jag välja vilka aktiviteter jag tar mig för. Jag tar det här med knän som exempel för att illustrera vad jag menar. Skidåkning skadar knäna. Det är ett faktum vi inte kommer ifrån. Antingen är det meniskarna som tar stryk av det ständiga böjandet i knäleden och landningarna efter hopp eller så är det kors- och ledband som tar stryk vid vurpor med vridningar av knäleden och dylikt. Vill jag då att mina knän ändå ska hålla så länge som möjligt behöver jag ju då inte utsätta dem för onödiga risker i andra situationer i livet. Det räcker med riskerna under vintern och resten av året ägnar jag mig åt aktiviteter som är säkrare för de stackars knäna. Säg att jag då på sommaren skulle ägna mig åt löpning i akt och mening att det skulle förbättra min skidåkning. Då skulle jag året runt utsätta knäna för ett grymt slitage som lätt skulle kunna få till följd att jag får sluta åka skidor i förtid. Jag älskar verkligen att åka skidor, så självfallet vill jag ju kunna göra det så länge som möjligt i livet. Hur kul är löpning på en skala? Är det värt att vara ute på motionsspåret och göra något som är långtråkigt och som dessutom kanske förstör det som är roligt i långa loppet? Slutsats: man får välja sina risktaganden om man vill kunna ha kul så länge som möjligt. Mattias, Luleå [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
super G åkare tvingas amputera benet..
Tillbaka
Topp