Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Svalt intresse?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 69946" data-attributes="member: 13851"><p>Tjena Carvingkimbo.</p><p></p><p>Din fråga är ju väldigt berättigad. Och några av svaren belyser ju troliga orsaker.</p><p>Jag ställde samma fråga en gång tidigare i forumet när blajsnacket enligt min mening spårat ur totalt.</p><p>Då blev jag närmast idiotförklarad av några glin. Och bestämde mej att mina tips kan dom vara utan, i alla fall tills vidare. </p><p></p><p>Men jag tror att namnet, Toppturer inte förstås eller feltolkas av många med dålig skidbakgrund. Läs skidförstånd</p><p></p><p>Namnet har ju litet svettig lusekofta och chokladtermos över sej. Och det är väl ute i sajber världen </p><p>Vad många här uppe i Svedala inte fattar är att en topptur eller kalla det vad ni vill oftast är en utvikning från markerade pister för att hitta fina åk. Samtidigt som man vill komma ifrån liftskramlet och njuta av dom vackra bergen.</p><p></p><p>Som det är idag på väldigt många orter när allt som är tillgängligt från en lift är spårat innan snön hunnit stanna och blivit säker, återstår ju bara att gå för den som vill hitta något intressant. Och i allra flesta fall krävs hudar och randonnebindningar . </p><p>Att gå på fötterna och pulsa i snön är både farligt och tröttande. Och snowboard är ju en klar begränsning.</p><p>Och då när man är ute och går på sina skinn kommer man ju åt ospårad terräng lätt som en plätt. Sen att man bestiger en topp är ju naturligt när man i alla fall är igång.</p><p></p><p>Om man bytte namnet till offpistturer skulle besöken på sajten säkert vara betydligt fler. </p><p></p><p>En enkel ekvation, ingen lift = ospårad snö. Det är väl en rackans tur att så få har hajat sammanhanget.</p><p>Sen att en del människor gör turer för turens egenvärde det är ju en helt annan sak. Som att gå tex Chamonix -Zermatt gör ju ingen för utförsåkningens skull.</p><p></p><p>Om man ser internationellt på saken är Toppturer eller turer betydligt mer utbrett och dom sajter som avhandlar ämnet är rena guldgruvorna för en randonnör, där man ger och tar information.</p><p></p><p>Jag var nyligen i St Bernarddalen och mitt gäng övernattade på Hospicet. Man blir förvånad och imponerad av klientelet som är ute på fjället. Många äldre både tanter och gubbar blandat med och unga och medelålders tjejer och killar som alla har lika trevligt. Dom går gladeligen flera timmar för ett fint åk. Och alla har lika trevligt. Inga balla googles, hängbrallor, hjälmar och ryggskydd och inga bak och framskidor så lång ögat ser.</p><p>Och alla har gått upp!!!!!</p><p>Det skulle vara i Åre det där dom flesta är så slöa så dom tar vesslan upp till toppen.</p><p></p><p>På samma resa besökte vi Verbier 1 dag. Varenda fläck spårad.</p><p>Vad gör men då när man hatar puckelpist och folksamlingar i pisten?</p><p>Jo man drar ner baksidan på Mont Fort. Viker av åt häger. Knallar upp mot Rosa Blanche. 2 timmar upp. Glcieren ner inte ett spår och puder!!!!! </p><p></p><p>Nu kom jag visst litet från frågan. </p><p>Men troligen är det en generationsfråga. Med åren får man andra preferenser.</p><p></p><p>Hellre gå ett par timmar för att få ett ospårat åk än att lattja på bak o framskidor i lekparken. Eller att hasa i isiga pister.</p><p></p><p>Men som det står i min almanacka:</p><p>Barn är små människor som inte får bete sej som deras föräldrar gjorde i den åldern</p><p></p><p>Vi ses på toppen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 69946, member: 13851"] Tjena Carvingkimbo. Din fråga är ju väldigt berättigad. Och några av svaren belyser ju troliga orsaker. Jag ställde samma fråga en gång tidigare i forumet när blajsnacket enligt min mening spårat ur totalt. Då blev jag närmast idiotförklarad av några glin. Och bestämde mej att mina tips kan dom vara utan, i alla fall tills vidare. Men jag tror att namnet, Toppturer inte förstås eller feltolkas av många med dålig skidbakgrund. Läs skidförstånd Namnet har ju litet svettig lusekofta och chokladtermos över sej. Och det är väl ute i sajber världen Vad många här uppe i Svedala inte fattar är att en topptur eller kalla det vad ni vill oftast är en utvikning från markerade pister för att hitta fina åk. Samtidigt som man vill komma ifrån liftskramlet och njuta av dom vackra bergen. Som det är idag på väldigt många orter när allt som är tillgängligt från en lift är spårat innan snön hunnit stanna och blivit säker, återstår ju bara att gå för den som vill hitta något intressant. Och i allra flesta fall krävs hudar och randonnebindningar . Att gå på fötterna och pulsa i snön är både farligt och tröttande. Och snowboard är ju en klar begränsning. Och då när man är ute och går på sina skinn kommer man ju åt ospårad terräng lätt som en plätt. Sen att man bestiger en topp är ju naturligt när man i alla fall är igång. Om man bytte namnet till offpistturer skulle besöken på sajten säkert vara betydligt fler. En enkel ekvation, ingen lift = ospårad snö. Det är väl en rackans tur att så få har hajat sammanhanget. Sen att en del människor gör turer för turens egenvärde det är ju en helt annan sak. Som att gå tex Chamonix -Zermatt gör ju ingen för utförsåkningens skull. Om man ser internationellt på saken är Toppturer eller turer betydligt mer utbrett och dom sajter som avhandlar ämnet är rena guldgruvorna för en randonnör, där man ger och tar information. Jag var nyligen i St Bernarddalen och mitt gäng övernattade på Hospicet. Man blir förvånad och imponerad av klientelet som är ute på fjället. Många äldre både tanter och gubbar blandat med och unga och medelålders tjejer och killar som alla har lika trevligt. Dom går gladeligen flera timmar för ett fint åk. Och alla har lika trevligt. Inga balla googles, hängbrallor, hjälmar och ryggskydd och inga bak och framskidor så lång ögat ser. Och alla har gått upp!!!!! Det skulle vara i Åre det där dom flesta är så slöa så dom tar vesslan upp till toppen. På samma resa besökte vi Verbier 1 dag. Varenda fläck spårad. Vad gör men då när man hatar puckelpist och folksamlingar i pisten? Jo man drar ner baksidan på Mont Fort. Viker av åt häger. Knallar upp mot Rosa Blanche. 2 timmar upp. Glcieren ner inte ett spår och puder!!!!! Nu kom jag visst litet från frågan. Men troligen är det en generationsfråga. Med åren får man andra preferenser. Hellre gå ett par timmar för att få ett ospårat åk än att lattja på bak o framskidor i lekparken. Eller att hasa i isiga pister. Men som det står i min almanacka: Barn är små människor som inte får bete sej som deras föräldrar gjorde i den åldern Vi ses på toppen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Svalt intresse?
Tillbaka
Topp