Svängradie

• Trådstartare Trådstartare Knolpak
  • Start datum Start datum
K

Knolpak

Guest
Svängradie
Hur mäter man svängradien på ett par skidor/snowboard? Och varför heter det radie? Det är väl diametern man mäter, ellerhur?

Alla fattar att om man lutar 5 grader i svängen så blir svängradien typ en fotbollsplan. Och lutar man med örat i backen så blir svängradien typ 1 meter...

Finns det någon internationell standard för i vilken lutning man mäter svängradien?

Svängradie
Svängradien på en skida eller bräda kan varieras med kantningsvinkel, helt rätt.

Den siffra som anges i sammanhanget (exepelvis R 12 m) anger sidoskärningsradien, d v s den del av en tänkt cirkel (R är alltså cirkelbågens radie) som utgör kanten på skidan eller brädan.

Sidoskärningsradien anger rätt bra skidans eller brädans allmänna karaktär, men egentligen inte så mycket om hur snävt man kan svänga i praktiken. Då handlar det om kantvinkel, utböjning, åkteknik och sist men inte minst hur åkverktyget är konstruerat, d v s vridstyvhet, böjstyvhet, dämpning och sånt.

Nån standard har jag aldrig hört talas om.

/A

Svängradie
Ok. Så lutningen man mäter på är helt enkelt bestämd efter hur man ska åka på skidan? Alltså om skidan är menat att åka snabbt och i kvicka lutande svängar så mäter man helt enkelt i en stor lutning. Och om skidan är gjord för mer "framfart" och mer stora mjuka svängar mäter man efter en lite mindre lutning. Eller har jag fel där?

Svängradie
Du har riktigt ordentligt fel där, Knolpak. Precis som Ace säger ovan är det ett rent statiskt mått. Du lägger skidan plant på marken och tänker dig att skidans kant är en liten del av en stor cirkel. Denna cirkels radie anges på skidan. Sen kan man med hjälp av sin egen erfarenhet och med betänkande av skidans konstruktion och andra parametrar bilda sig en uppfattning om hur skidan kommer att bete sig på snö.

Svängradie
Som sagt, man mäter ingen svängradie. Det uttrycket existerar bara bland personer som missuppfattat det hela, eller som blivit lurade.

Svängradie
Ok. Då hajjar jag. Men vad ajg själv har erfarat så säger svängradien rätt så mycket om skidans egenskaper, på kant alltså. Ju mindre radie desto snabbare och svårare i svängen, och ju mer kraft krävs det för att få runt skidan. Men radien bestämmer ju inte så värst mycket, jag tycker nog att hårdheten och styvheten utgör den största skillnaden...

Svängradie
Jo, som jag skrev tidigare så säger SIDOSKÄRNINGSRADIEN en hel del om skidans beteende.

Begreppet "svängradie" är egentligen onödigt i sammanhanget, men ok, du åker på en SL-carver med R12, trycker ner kanten i snön, böjer ut skidan, vinklar upp den 45 grader mot snön och du finner kanske att svängradien blir, låt säga, ca 7 m. Din brorsa som väger 40 kg och gör samma sak och får radie 10 m, därför att han inte böjer ut skidan lika mycket. Den verkliga svängradien beror alltså på en mängd faktorer. Däremot krävs det väldigt lite kraft att få en modern skida in i sväng. Då handlar det om åkteknik.

Eder magister,
Ace DG

Svängradie
...och vi som inte har nån åkteknik behöver inte bekymra oss. Vi fortsättar att sladda, kana och hasa ner. Oavsett sidoskärningsradie...

Svängradie
jo visst GNU, vi lever i en i högsta grad binär verklighet. Carvare - icke carvare. Ja, sen har vi ju garvare och icke garvare också. Personigen bekänner jag mig till skolan carv-garvare. Känner att jag hittat min nisch.
Öh, du Knolpak skyll på GNU...
De va han som började.
/A

Svängradie
...för att du för upp debatten på den höga nivå den hör hemma! Befriande! :-D (Jag hade för övrigt något hyggligt intelligent på tungan men tappade bort det...)

That´s all kids! / MM

Svängradie
Ok. Tror jag har fattat alla begreppen. Lånade by the way ett pat dynastar omecarve 10 demolagg från jobbet idag. 04.45 börjar resan mot Trysil då jag får testa dom. En radie på 12meter lär vara skapligt rolig att leka med i pisten. Vi får se vad det blir av det.

Tillbaka
Topp