Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Svårt att välja samt är riktigt tveksam
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 997223" data-attributes="member: 12152"><p>Katana är ju helt fel skida. Den är för mycket charge. </p><p></p><p>Du bör titta precis i den kategori som du redan är inne och petar i, dvs 115mm modernt balanserade allroundstwins. En ren centermontering är få som gillar offpist, utan börja med -4 till -6 någonstans, eller välj en Jester/Griffon Demo eller Schitzo så att du kan testa dig gram. Några förslag: </p><p></p><p>Line Opus: Kanonfin skida som är en modell som har utvecklats under många år. Det mesta är väl avvägt i den och många gillar modellen. Precis som de flesta Line är dom lite distanserade från snön i känslan, men det är ändå rätt poppiga grejor, trots att den inte är speciellt lätt. Även Influence 115 är faktiskt ett tänkbart val från Line i år iom en hel del förändringar i den som har gjort den mer modern i shapen. Den har lite mer spår och pist i sig och är en stabilare skida med metallinslag om du laddar på. Framförallt har den fått tailrocker i år, vilket gör den mer lik Opusen i puder. SFB är också en bra skida som är mjuk och lättåkt. From att den fick rocker är den bra. Innan dess är den för gammal i shape. Årets modell är i princip en Opus med smalare midja, så där är det mer frågan om du vill ha lite mer rapphet och park i skidan (SFB) eller om du vill optimera för bc och puder (Opus).</p><p></p><p>Nordica Patron: Mer spårig och "carveig" än Opusen och mycket livlig och kul överlag. Lite småfladdrig i högre farter dock och därmed inget för den som riktigt laddar på. Balanserar bäst runt -5 för mig, så det är ingen ren centerinriktad jibber. Mycket trevlig i puder också för övrigt med en utpräglad lång lowrise. Ska du dra på i högre farter, välj Helldorado istället, vilket är samma shape fast med två titanallager. </p><p></p><p>Salomon Rocker2 108: Ett kliv framåt mot center i balans jämfört med Patronen. Riktigt välpresterande allroundskida som framförallt dom som är vana vid centermontering gillar. Går att drivas från -2 även i djupt puder, men kräver mer fart då än om man står lite längre bak. Precis samma grundkaraktär som trendsättaren Rocker2 från förra vintern. </p><p></p><p>Atomic Automatic: Samma typ av skida som ovanstående, men den har jag inte testat. Jag gillar shapen dock och Atomic brukar bygga bra grejor. </p><p></p><p>JJ är inget vidare som jag ser det och får pisk av samtliga ovanstående.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 997223, member: 12152"] Katana är ju helt fel skida. Den är för mycket charge. Du bör titta precis i den kategori som du redan är inne och petar i, dvs 115mm modernt balanserade allroundstwins. En ren centermontering är få som gillar offpist, utan börja med -4 till -6 någonstans, eller välj en Jester/Griffon Demo eller Schitzo så att du kan testa dig gram. Några förslag: Line Opus: Kanonfin skida som är en modell som har utvecklats under många år. Det mesta är väl avvägt i den och många gillar modellen. Precis som de flesta Line är dom lite distanserade från snön i känslan, men det är ändå rätt poppiga grejor, trots att den inte är speciellt lätt. Även Influence 115 är faktiskt ett tänkbart val från Line i år iom en hel del förändringar i den som har gjort den mer modern i shapen. Den har lite mer spår och pist i sig och är en stabilare skida med metallinslag om du laddar på. Framförallt har den fått tailrocker i år, vilket gör den mer lik Opusen i puder. SFB är också en bra skida som är mjuk och lättåkt. From att den fick rocker är den bra. Innan dess är den för gammal i shape. Årets modell är i princip en Opus med smalare midja, så där är det mer frågan om du vill ha lite mer rapphet och park i skidan (SFB) eller om du vill optimera för bc och puder (Opus). Nordica Patron: Mer spårig och "carveig" än Opusen och mycket livlig och kul överlag. Lite småfladdrig i högre farter dock och därmed inget för den som riktigt laddar på. Balanserar bäst runt -5 för mig, så det är ingen ren centerinriktad jibber. Mycket trevlig i puder också för övrigt med en utpräglad lång lowrise. Ska du dra på i högre farter, välj Helldorado istället, vilket är samma shape fast med två titanallager. Salomon Rocker2 108: Ett kliv framåt mot center i balans jämfört med Patronen. Riktigt välpresterande allroundskida som framförallt dom som är vana vid centermontering gillar. Går att drivas från -2 även i djupt puder, men kräver mer fart då än om man står lite längre bak. Precis samma grundkaraktär som trendsättaren Rocker2 från förra vintern. Atomic Automatic: Samma typ av skida som ovanstående, men den har jag inte testat. Jag gillar shapen dock och Atomic brukar bygga bra grejor. JJ är inget vidare som jag ser det och får pisk av samtliga ovanstående. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Svårt att välja samt är riktigt tveksam
Tillbaka
Topp