Svart eller svart ?

bivak

Ny medlem
Svart eller svart ?
Svart eller svart hur görs den bedömningen av en backes lutning,
en kulle på en parkering i Svedala kan benämnas som svart backe, likväl Mausefalle i Kitz, även det ny störtloppshanget i St Mortz går under den bedömningen. Finns det ingen bättre ( mer rättvisande) mätsystem. Kan man överhuvudtaget göra sådana bedömnigar? Själv mäter jag underhållningsvärdet, roligt, roligare och roligast. Någon som har ett bra svar Tack.

Svart eller svart ?
Jag hörde att det var antal grader + hur den är uppbyggd (underhållning osv) som spelade in på samma gång. Men vet faktiskt inte säkert... Någon som vet plz rätta mig..!

/isaako

Svart eller svart ?
Det finns tråkiga, tråkigare och jag-knäpper-hellre-av-mig-laggen-och-drar-pulsådern-mot-stålkanten-backar också...

Svart eller svart ?
Martin Praame: haha fina namn på backarna skulle vilja se den backen med sistnämda namnet på en skylt .. hoho =) den skulle jag definitivt åka ;)

Svart eller svart ?
Det kan ju vara så här att bedömningen av pist är inbördes förhållande till just det systemet. Att en svart pist i Storbritanien skulle varit röd om den hade legat i ex Åre. Till en viss gräns i allafall. Vet ej egentligen, men så kan det vara.

Annars så tycker jag att det finns för många oförtjänta svarta pister i Sverige. Svart är ju mörkt så det förslår och sen är ju inte steget långt till vad vi kallar döden.
Alltså tycker jag att när den genomsnittlige åkaren har dödsångest inför en nerfärd då kan den backen bedömas som svart.
/ladde

Svart eller svart ?
I en svart backe ska lutningen i det brantaste oartiet vara minst 23grader, det har du rätt i Snubben, men medellutning m,m spelar också roll.
Självklaet är inte skalan gämförbar, varenda skitbacke vill ju ha en svart pist att skryta med. Åker du en svart backe i alperna spyr du om du bar settt svensk "svarta" pister.
Men vafan är -knäpper-hellre-av-mig-laggen-och-drar-pulsådern-mot-stålkanten-backar, är det bra eller dåligt.
Låter somm ett förbannat platt ställe för mig. Är det riktigt brant behövs det ju inte, då bryter man ju nacken ändå.

Svart eller svart ?
-knäpper-hellre-av-mig-laggen-och-drar-pulsådern-mot-stålkanten-backar är liknande de som är "jag stannar hellre hemma och sticker upp bambupinnar under naglarna än åker i dem-backar" av typen Åre och Chamonix. Även känt som bruna backar.

Svart eller svart ?
jag tror han försökte peka på att det var för flackt, håller med dig Blackhawaii, ska man dö ska det göras med fart!

Svart eller svart ?
Ska jag ta självmord ska jag hänga mig högt eller basejumpa från något fjäll i norge utan fallskärm.
Ska det va så ska det va på riktigt och med stil.

Svart eller svart ?
När min skraja fru frågar vad det är för färg på backen svarar jag vit. För ängsliga personer blir ännu skrajare och åker sämre om backen beskrivs som svart.

Svart eller svart ?
men hur är det, om backen lutar 23 grader, hur många procent är det? skall man verkligen mäta i grader? är det den bästa metoden?

;)

/ebbot

Svart eller svart ?
I Kungsbärjä har vi en trippel-svart diamond, i folkmun kallad Stuuupe, som enligt den inofficiella Järboskalan ratar en klar 9. Som tidigare påpekats har Järboskalan varit illa ute från start pga den myckna förekomsten av färgblindheten på orten. Man har angivit vissa genetiska egenheter som orsak, men även det faktum att det säljs en faktor 6.46 mer saft på plastdunk i Järbo, Jädrås och Kungsberg än t ex i Vansbro, eller Ekhärad. Vill ni kan jag skicka er doktorsavhandlingen som vecklar ut detta ämne in i dess minsta...nähänä, ok

Svart eller svart ?
Klart ramundbergets märkning "dubbel-svart" gör att man blir lite knäsvag å helt enkelt chickar-ur. Vete fasen va som gömmer sig i branten.
/bnf

NE.se
"Svart har i västerlandet sedan antiken förknippats med död, sorg och underjordiska makter. Det är långfredagens liturgiska färg. Samtidigt har svart länge också varit en sinnebild för det solenna och festliga - än i dag är mäns högtidskläder vanligtvis svarta, om än med vita accessoarer. Den svarta prästdräkten blev under medeltiden ett sätt att visa bärarens avståndstagande från denna världens flärd. Svart är vidare nattens och det ljusskyggas färg, en lämplig metafor för t.ex. olaglighet ("svarta pengar","svart marknad"), det makabra ("svart humor") och det ockulta ("svart mässa", "svartkonst"; djävulen visar sig i folktron ofta som en svart hund eller katt). I politiska sammanhang har svart betecknat anarkism och fascism (jfr svartskjortor), och svart är vidare en av färgerna i flera muslimska länders flaggor. Svart har också inneburit en supranormal kvalitet hos t.ex. djur.

Svart målarfärg framställs vanligen av ben- eller träkol och sot (kimrök)."

Svart eller svart ?
Hastigheten borde man ju räkna in också tycker jag, 1km/h i "svart" pist är rätt lamt jämfört med 140 blås i blå pist.....men visst, alla vill ju kunna skryta på after-ski över att de har rejsat (egentligen hasat) nedför skidortens "värsta, svarta hang"....

Svart eller svart ?
Har äntligen fått klarhet i ämnet lutning och stigning!!
45grader = 100 procent
Procent anger hur många meter det faller på hundra meter, tx 100m rakt framm och 20m neråt = 20%
Procentbegreppet är skapat av ingengörer på ban- och vägverket, en väg lutar aldtig mer än 45 grader så för de passar enheten utmärkt men för oss hängibna brantåkare...
...det blir ju skitkrångligt om det är riktigt brant så jag tycker att vi i fortsättningen håller oss till grader.
Det kan ju för vissa låta lite klent dock, procent låter ju mer men skidåkning handlar ju ändå om att spränga sina egena gränser och inte sitta i baren och skryta över hur brant man hasade.

Svart eller svart ?
Jag tycker att man ska ta bort alla skyltar där det är ett grön, blått, rött eller svart märke. Det är ju bara och åka, händer det en olycka så händer det.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp