Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i Lavin i Val d'Isere
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jen1" data-source="post: 610891" data-attributes="member: 102473"><p>Man kan väl iofs säga att eftersom det tydl hade gått flera laviner på det stället där de åkte så var väl inte skidläraren helt oskyldig; laviner är ju inte oförutsägbara som vissa påstår/tror och det kanske inte var helt smart att ta en grupp på 8 pers över ett instabilt snöfält, även om de \'gjorde rätt\' och åkte en och en samt hade transcievers, sond och spade OCH bevisligen lyckades hitta och gräva fram offret på 6 minuter. Risken att dö i en lavin om man blir begravd är faktiskt 20-25%, och jag har för mej att ca 10% dör av skador de får när de släpas med i lavinen, dvs är döda redan innan ngn kan börja söka efter dem. Jag vet inte men jag har har åkt med UCPA (det var ju en UCPA grupp) plus åkt med en hel del bergsguider i andra sammanhang och jag skulle ju inte precis vilja påstå att UCPA känns som de mest säkerhetsmedvetna! så i viss mån bevisar det bara min uppfattning, dvs att UCPA kanske inte är så hemskt seriösa alltid, och ffa kanske att man inte är \'safe\' bara för att man åker med en instruktör eller guide.</p><p>Slutligen, han låg tydl \'bara\' på 60 cm djup så 6 min var inte exceptionellt snabbt för en grupp på 9 pers inkl en person med /antar man/ utbildning på lavinsök.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jen1, post: 610891, member: 102473"] Man kan väl iofs säga att eftersom det tydl hade gått flera laviner på det stället där de åkte så var väl inte skidläraren helt oskyldig; laviner är ju inte oförutsägbara som vissa påstår/tror och det kanske inte var helt smart att ta en grupp på 8 pers över ett instabilt snöfält, även om de \'gjorde rätt\' och åkte en och en samt hade transcievers, sond och spade OCH bevisligen lyckades hitta och gräva fram offret på 6 minuter. Risken att dö i en lavin om man blir begravd är faktiskt 20-25%, och jag har för mej att ca 10% dör av skador de får när de släpas med i lavinen, dvs är döda redan innan ngn kan börja söka efter dem. Jag vet inte men jag har har åkt med UCPA (det var ju en UCPA grupp) plus åkt med en hel del bergsguider i andra sammanhang och jag skulle ju inte precis vilja påstå att UCPA känns som de mest säkerhetsmedvetna! så i viss mån bevisar det bara min uppfattning, dvs att UCPA kanske inte är så hemskt seriösa alltid, och ffa kanske att man inte är \'safe\' bara för att man åker med en instruktör eller guide. Slutligen, han låg tydl \'bara\' på 60 cm djup så 6 min var inte exceptionellt snabbt för en grupp på 9 pers inkl en person med /antar man/ utbildning på lavinsök. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i Lavin i Val d'Isere
Tillbaka
Topp