Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i Lavin i Val d'Isere
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Disengaged" data-source="post: 610915" data-attributes="member: 88886"><p>Skidläraren har såklart alltid det yttersta ansvaret för sin grupp, och valet av plats att åka på var ju uppenbarligen felaktigt även om gruppen hade utrustning och åkte enligt hans anvisningar.</p><p></p><p>Jag har inte sett någon statistik från de senaste fem åren, men om man ser på statistiken från 80- och 90-talet stämmer det att chansen att överleva en lavin ligger på 20-25%. Chansen att överleva när man är helt begraven (inga synliga delar) är dock bara knappa 50%. De siffrorna säger även att trauma är dödsorsaken i 15-20% av dödsfallen.</p><p></p><p>Angående säkerhetstänket hos UCPAs guider så varierar det på samma sätt som hos resten av skid/bergsguiderna tror jag. Visst är ganska många moniteurer på UCPA unga, men de har å andra sidan inte diplom och leder inte off pist-grupper. Den stora merparten av de guider jag haft hos UCPA har varit väldigt noggranna med säkerheten så jag håller inte med Jen1.</p><p></p><p>Med tanke på att det var en grupp bestående av sju-åtta personer som bara åkt tillsammans en knapp dag, och som behövde förflytta sig 4-500 meter över "lavinsnö" under sökandet, så tycker jag att 6 minuter är en väldigt bra tid.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Disengaged, post: 610915, member: 88886"] Skidläraren har såklart alltid det yttersta ansvaret för sin grupp, och valet av plats att åka på var ju uppenbarligen felaktigt även om gruppen hade utrustning och åkte enligt hans anvisningar. Jag har inte sett någon statistik från de senaste fem åren, men om man ser på statistiken från 80- och 90-talet stämmer det att chansen att överleva en lavin ligger på 20-25%. Chansen att överleva när man är helt begraven (inga synliga delar) är dock bara knappa 50%. De siffrorna säger även att trauma är dödsorsaken i 15-20% av dödsfallen. Angående säkerhetstänket hos UCPAs guider så varierar det på samma sätt som hos resten av skid/bergsguiderna tror jag. Visst är ganska många moniteurer på UCPA unga, men de har å andra sidan inte diplom och leder inte off pist-grupper. Den stora merparten av de guider jag haft hos UCPA har varit väldigt noggranna med säkerheten så jag håller inte med Jen1. Med tanke på att det var en grupp bestående av sju-åtta personer som bara åkt tillsammans en knapp dag, och som behövde förflytta sig 4-500 meter över "lavinsnö" under sökandet, så tycker jag att 6 minuter är en väldigt bra tid. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i Lavin i Val d'Isere
Tillbaka
Topp