Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i lavinolycka i Frankrike
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bronkenstein" data-source="post: 104366" data-attributes="member: 13590"><p>Läskigt med laviner!!! var själv i en liten lavin i Chamonix förra året. Dålig sikt, massor med snö och hård plus något isig snö under pudret..... ingen hit!!! Det lagret som drog med mig och mina vänner (5st med mig) var bara 15-20 cm tjockt, men jävlar vilken kraft snön hade! Vi höll gott avstånd till varandra och tog det relativt lugnt, men rätt va det var så hade man ingen kontroll på någonting... Jag åker själv telemark och upptäckte den STORA faran med att ha säkerhetsvajer mellan pjäxor och bindningar (om man åker i lössnö). Så länge jag hade skidorna på pjäxorna kunde jag styra ("surfa") någorlunda på snön för att hålla mig i ytan av lavinen, men när den ena skidan lossnade från bindningen var det ingen idé att ens försöka. Den lösa skidan fungerade som ett ankare och drog mig neråt utan att jag kunde göra något åt det... riktigt läskigt! Lavinen som drog med mig och mina vänner var stor till ytan (jag drogs med i ca.150-200m) men som tur var blev den aldrig djupare än ca. 1-1.5 m längst ner där snön samlades plus att snön var riktigt löst puder. Ingen blev begravd utom ett par stavar och en skida.... En lärorik upplevelse, och som sagt var försiktig med att använda säkerhetsvajer (telemarkare) om du åker där det kan vara risk för lavin (man skall ju alltid åka där det är SÄKERT, men i bland är det svårt att veta hur förhållandena är). Jag tappar mycket hellre ett par skidor än upplever kännslan av att ha ett ankare på ena foten som drar mig ner i snön igen.</p><p></p><p>Ha de!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bronkenstein, post: 104366, member: 13590"] Läskigt med laviner!!! var själv i en liten lavin i Chamonix förra året. Dålig sikt, massor med snö och hård plus något isig snö under pudret..... ingen hit!!! Det lagret som drog med mig och mina vänner (5st med mig) var bara 15-20 cm tjockt, men jävlar vilken kraft snön hade! Vi höll gott avstånd till varandra och tog det relativt lugnt, men rätt va det var så hade man ingen kontroll på någonting... Jag åker själv telemark och upptäckte den STORA faran med att ha säkerhetsvajer mellan pjäxor och bindningar (om man åker i lössnö). Så länge jag hade skidorna på pjäxorna kunde jag styra ("surfa") någorlunda på snön för att hålla mig i ytan av lavinen, men när den ena skidan lossnade från bindningen var det ingen idé att ens försöka. Den lösa skidan fungerade som ett ankare och drog mig neråt utan att jag kunde göra något åt det... riktigt läskigt! Lavinen som drog med mig och mina vänner var stor till ytan (jag drogs med i ca.150-200m) men som tur var blev den aldrig djupare än ca. 1-1.5 m längst ner där snön samlades plus att snön var riktigt löst puder. Ingen blev begravd utom ett par stavar och en skida.... En lärorik upplevelse, och som sagt var försiktig med att använda säkerhetsvajer (telemarkare) om du åker där det kan vara risk för lavin (man skall ju alltid åka där det är SÄKERT, men i bland är det svårt att veta hur förhållandena är). Jag tappar mycket hellre ett par skidor än upplever kännslan av att ha ett ankare på ena foten som drar mig ner i snön igen. Ha de! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i lavinolycka i Frankrike
Tillbaka
Topp