Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i lavinolycka i Frankrike
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sherpa" data-source="post: 104367" data-attributes="member: 15571"><p>För ett år sedan hade jag nog reagerat ganska kritiskt mot alla dessa dödsfall som förekommit senaste tiden. Jag hade trott att de som förolyckats varit op-ligister/amatörer utan nånsomhelst riskuppfattning.</p><p>Men i år så känner man bara en oerhörd uppgivenhet. Orsaken till det är att när det hänt en själv (Saalbach 25 mars 04) och man överlevt så förstår iaf jag hur lätt hänt det är att man hamnar i skiten.</p><p>Att åka Off Pist efter flera dagars fet dump är ju så oerhört frestande, framförallt när det varit nästintill snötorka i hela alperna ett långt tag.</p><p>Utanför pisten så är alla risktaganden ens egna beslut och vänder man om där det är överhängande fara för laviner så hamnar man nästan säkert inte i en heller. Men alla vet hur svårt det är att vända om när man har den där orörda nysnön nedanför sig. Och även om man har utbildade medåkare med rätt utrustning så kan det ändå konstateras att man har en grym tur om man kommer upp ur en lavin levande (om åkaren är helt begravd så att säga). Och dessutom så får man inte särskilt många chanser att lära av sina misstag heller!!</p><p>Det är väl så att ingen lavin är det andra lik så att jämföra olyckor är väl knappast värt besväret, men att kritisera andras misstag är något som jag iaf kommer att akta mig för framöver för ingen vet vad som rör sig i huvudet hos åkaren som hamnar i lavinen just då!!!</p><p></p><p>MVH</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sherpa, post: 104367, member: 15571"] För ett år sedan hade jag nog reagerat ganska kritiskt mot alla dessa dödsfall som förekommit senaste tiden. Jag hade trott att de som förolyckats varit op-ligister/amatörer utan nånsomhelst riskuppfattning. Men i år så känner man bara en oerhörd uppgivenhet. Orsaken till det är att när det hänt en själv (Saalbach 25 mars 04) och man överlevt så förstår iaf jag hur lätt hänt det är att man hamnar i skiten. Att åka Off Pist efter flera dagars fet dump är ju så oerhört frestande, framförallt när det varit nästintill snötorka i hela alperna ett långt tag. Utanför pisten så är alla risktaganden ens egna beslut och vänder man om där det är överhängande fara för laviner så hamnar man nästan säkert inte i en heller. Men alla vet hur svårt det är att vända om när man har den där orörda nysnön nedanför sig. Och även om man har utbildade medåkare med rätt utrustning så kan det ändå konstateras att man har en grym tur om man kommer upp ur en lavin levande (om åkaren är helt begravd så att säga). Och dessutom så får man inte särskilt många chanser att lära av sina misstag heller!! Det är väl så att ingen lavin är det andra lik så att jämföra olyckor är väl knappast värt besväret, men att kritisera andras misstag är något som jag iaf kommer att akta mig för framöver för ingen vet vad som rör sig i huvudet hos åkaren som hamnar i lavinen just då!!! MVH [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk död i lavinolycka i Frankrike
Tillbaka
Topp