Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk-internationellt öllexikon!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 354837" data-attributes="member: 32948"><p>Som skidåkare och inte sällan på besök i utlandet så stöter man ibland på vissa kommunikationsproblem, ofta vid enkla vardagsrutiner såsom t.ex något så enkelt och grundläggande som att beställa en öl. Inte minst i ociviliserade U-länder... (Frankrike)</p><p>Därför är mitt förslag att vi slår våra kloka (och försupna) skallar ihop och skapar ett svensk-internationellt universallexikon för den viktigaste frasen av alla: -En öl tack! </p><p></p><p>Min tanke är att ni mer språkbegåvade än jag kan översätta "En öl tack" till alla tänkbara och otänkbara språk, samt kanske ett fonetiskt uttryck i de lite mer komplicerade fallen. </p><p></p><p>Således börjar jag på de få språk jag kan, och fyller sedan på listan allt eftersom ni delar med er av era viktiga kunskaper. </p><p></p><p><strong>DET SVENSK-INTERNATIONELLA ÖLLEXIKONET</strong></p><p></p><p><strong>Svenska</strong> -En öl tack!</p><p><strong>Svenska alt 2</strong> -Öh! (Samtidigt som du armbågar dig fram till bardisken genom folkhavet och sträcker upp antal fingrar för hur många öl du vill ha) </p><p><strong>Nordnorska</strong> -Æ må ha nokke pils.</p><p><strong>Oslonorska</strong> -Jeg får en pils jeg. (Uttalat med sjuk betoning på slutet av meningen, nästan i </p><p>falsett)</p><p><strong>Danska</strong> -En øl for hilvede!</p><p><strong>Engelska</strong> -One beer please!</p><p><strong>Spanska</strong> -Una Cerveza por favor!</p><p><strong>Tyska</strong> Ein Bier bitte!</p><p><strong>Schweizertyska</strong> -Ein Chübel bitte! </p><p><strong>Franska</strong> -Une biere s'il vous plait!</p><p><strong>Ryska</strong> -Piva Pasjalsta!</p><p><strong>Italienska</strong> -Una Birra per favor!</p><p><strong>Afrikaans</strong> -Kan ek 'n bier kry, asseblief?</p><p><strong>Holländska</strong> -Een glasje bier graag/alsjeblieft [eijn chlashje biir schraasch/astëblift]</p><p><strong>Japanska</strong> -Watashi wa biru ga ii dess!</p><p><strong>Finska</strong> -Suuri olut kiitos</p><p></p><p></p><p>Kom igen nu, hjälp till att fylla på!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 354837, member: 32948"] Som skidåkare och inte sällan på besök i utlandet så stöter man ibland på vissa kommunikationsproblem, ofta vid enkla vardagsrutiner såsom t.ex något så enkelt och grundläggande som att beställa en öl. Inte minst i ociviliserade U-länder... (Frankrike) Därför är mitt förslag att vi slår våra kloka (och försupna) skallar ihop och skapar ett svensk-internationellt universallexikon för den viktigaste frasen av alla: -En öl tack! Min tanke är att ni mer språkbegåvade än jag kan översätta "En öl tack" till alla tänkbara och otänkbara språk, samt kanske ett fonetiskt uttryck i de lite mer komplicerade fallen. Således börjar jag på de få språk jag kan, och fyller sedan på listan allt eftersom ni delar med er av era viktiga kunskaper. [b]DET SVENSK-INTERNATIONELLA ÖLLEXIKONET[/b] [b]Svenska[/b] -En öl tack! [b]Svenska alt 2[/b] -Öh! (Samtidigt som du armbågar dig fram till bardisken genom folkhavet och sträcker upp antal fingrar för hur många öl du vill ha) [b]Nordnorska[/b] -Æ må ha nokke pils. [b]Oslonorska[/b] -Jeg får en pils jeg. (Uttalat med sjuk betoning på slutet av meningen, nästan i falsett) [b]Danska[/b] -En øl for hilvede! [b]Engelska[/b] -One beer please! [b]Spanska[/b] -Una Cerveza por favor! [b]Tyska[/b] Ein Bier bitte! [b]Schweizertyska[/b] -Ein Chübel bitte! [b]Franska[/b] -Une biere s'il vous plait! [b]Ryska[/b] -Piva Pasjalsta! [b]Italienska[/b] -Una Birra per favor! [b]Afrikaans[/b] -Kan ek 'n bier kry, asseblief? [b]Holländska[/b] -Een glasje bier graag/alsjeblieft [eijn chlashje biir schraasch/astëblift] [b]Japanska[/b] -Watashi wa biru ga ii dess! [b]Finska[/b] -Suuri olut kiitos Kom igen nu, hjälp till att fylla på! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Svensk-internationellt öllexikon!
Tillbaka
Topp