Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Svensk kvalitet och Extrem
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 12915" data-attributes="member: 13245"><p>Det jag gillar när det gäller skidkonstruktioner är riktiga torsionboxar och metall. Jag håller med om att det givetvis går att bygga in en riktig boxskida i en tunn cap, men då är man igen tillbaka till minst lika mycket jobb. Både när man talar om boxkonstruktioner och om capkonstruktioner bör man hålla isär vissa saker. När det gäller cap finns dels estetiska cappar och funktionella. I det funktionella fallet är capen en strukturell del av skidan, oftast kanske den dominerande delen till och med. Det var så här Salomon började och de flesta av deras skidor är fortfarande byggda med denna princip. Motsatsen är alltså då man limmar en tunn plastcap på en färdig skida, så att säga. </p><p></p><p>När det gäller boxkonstruktioner kallar många nu för tiden alla skidor med traditionell sidokant för boxskidor. Detta är en dålig användning av den terminologin. Stöckli bygger många skidor med traditionell abs-kant, men så vitt jag vet är grundkonstruktionen alltid någon typ av sandwich, dvs innanför abs-kanten ligger det lager på lager - belag, glas, metall, trä, bla, bla, bla och sist en ovansida.</p><p></p><p>Att bygga med abs-kant har som Johan (mycket trevligt att ni svarar för övrigt) skriver den fördelen att man inte behöver ha en lika exakt form. Om en viss tävlingsåkare vill ha en lite styvare skida gör man alltså bara en lite tjockare kärna. Det funkar lika enkelt med ett pressverktyg för cap. (Med Rossignols dualtec funkar det dock och Völkl körde med en variant, men fick ge sig i en patentstrid. Völkls nuvarande halvcap har en jämntjock abs-remsa underst och då är det igen svårt att variera tjockleken.)</p><p></p><p>Det där med pris kontra antal, förresten. Det kan ju inte bara handla om att cap är billigare efter ett visst antal skidor. Völkl lär ju t.ex. göra minst lika många "rennservice" tävlingsskidor som ni gör av vissa modeller. Det jag menar är att det är dyrare att bygga en riktig boxskida oberoende av omslag. Antagligen till och med allra dyrast att limma på en "fake-cap" på en riktig boxskida, eller.</p><p></p><p>Min huvudpoäng ändå från början (dvs förr året då denna tråd startade) är att det vore kul om ni jobbade fram nå`t i min smak, om du fattar. Inte bara för mig utan för att många andra gillar det också. Jag vet att er filosofi är mer "crispig". Men lite variation skadar aldrig. Fan, ni kunde ju till och med erbjuda lite olika styvheter ala tävlingsskidor. </p><p></p><p>Förresten, kan man komma upp och få sig ett par customlagg byggda?</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 12915, member: 13245"] Det jag gillar när det gäller skidkonstruktioner är riktiga torsionboxar och metall. Jag håller med om att det givetvis går att bygga in en riktig boxskida i en tunn cap, men då är man igen tillbaka till minst lika mycket jobb. Både när man talar om boxkonstruktioner och om capkonstruktioner bör man hålla isär vissa saker. När det gäller cap finns dels estetiska cappar och funktionella. I det funktionella fallet är capen en strukturell del av skidan, oftast kanske den dominerande delen till och med. Det var så här Salomon började och de flesta av deras skidor är fortfarande byggda med denna princip. Motsatsen är alltså då man limmar en tunn plastcap på en färdig skida, så att säga. När det gäller boxkonstruktioner kallar många nu för tiden alla skidor med traditionell sidokant för boxskidor. Detta är en dålig användning av den terminologin. Stöckli bygger många skidor med traditionell abs-kant, men så vitt jag vet är grundkonstruktionen alltid någon typ av sandwich, dvs innanför abs-kanten ligger det lager på lager - belag, glas, metall, trä, bla, bla, bla och sist en ovansida. Att bygga med abs-kant har som Johan (mycket trevligt att ni svarar för övrigt) skriver den fördelen att man inte behöver ha en lika exakt form. Om en viss tävlingsåkare vill ha en lite styvare skida gör man alltså bara en lite tjockare kärna. Det funkar lika enkelt med ett pressverktyg för cap. (Med Rossignols dualtec funkar det dock och Völkl körde med en variant, men fick ge sig i en patentstrid. Völkls nuvarande halvcap har en jämntjock abs-remsa underst och då är det igen svårt att variera tjockleken.) Det där med pris kontra antal, förresten. Det kan ju inte bara handla om att cap är billigare efter ett visst antal skidor. Völkl lär ju t.ex. göra minst lika många "rennservice" tävlingsskidor som ni gör av vissa modeller. Det jag menar är att det är dyrare att bygga en riktig boxskida oberoende av omslag. Antagligen till och med allra dyrast att limma på en "fake-cap" på en riktig boxskida, eller. Min huvudpoäng ändå från början (dvs förr året då denna tråd startade) är att det vore kul om ni jobbade fram nå`t i min smak, om du fattar. Inte bara för mig utan för att många andra gillar det också. Jag vet att er filosofi är mer "crispig". Men lite variation skadar aldrig. Fan, ni kunde ju till och med erbjuda lite olika styvheter ala tävlingsskidor. Förresten, kan man komma upp och få sig ett par customlagg byggda? HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Svensk kvalitet och Extrem
Tillbaka
Topp