Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Svensk OS-deltagare avled under träningspass...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ridium" data-source="post: 152729" data-attributes="member: 60898"><p>Såg åket</p><p> Lars och snowboardläraren Pontus Ståhlkloo hade placerat sig vid banan, strax nedanför ett stort hopp.</p><p> - Det var ett strategiskt val av plats. Därifrån såg man hela åket.</p><p> Men när Jonatan Johansson närmade sig hoppet tappade han balansen för en kort stund. Han fick en rejäl skjuts i hoppet och Bergstedt uppskattar att Jonatan flög 30 meter och var som högst fem meter upp i luften.</p><p> - Sedan landade han tio meter från mig. Jag trodde inte att det var så allvarligt. Men det var det, säger han.</p><p> </p><p>Punkterade lungan</p><p> Fallet mot den hårda snön blev så omfattande att Jonatans lårben trycktes upp i kroppen och punkterade ena lungan och hjärtat. Samtidigt slets kroppspulsådern av.</p><p> - Man kan inte skylla något på arrangören. Läkare och skipatrol var på plats inom en minut efter fallet. Hjärt- och lungräddning påbörjades omedelbart.</p><p> Men utan framgång.</p><p> - Jonatan hade ingen puls och var medvetslös. Man vill inte och kan inte tro att det är sant, säger Lars Bergstedt.</p><p> </p><p>Dog direkt</p><p> Jonatans kropp lades i en släde och transporterades iväg. Men hans liv gick inte att rädda. Troligtvis dog han omedelbart. Dödsorsaken är stora invärtes skador.</p><p> - Jonatan var en fin kille som alla tyckte om. Han hade precis kommit in i landslaget och var bland annat med på OS i Turin. Jag lider med gruppen och självklart hans familj och anhöriga, säger Lars Bergstedt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ridium, post: 152729, member: 60898"] Såg åket Lars och snowboardläraren Pontus Ståhlkloo hade placerat sig vid banan, strax nedanför ett stort hopp. - Det var ett strategiskt val av plats. Därifrån såg man hela åket. Men när Jonatan Johansson närmade sig hoppet tappade han balansen för en kort stund. Han fick en rejäl skjuts i hoppet och Bergstedt uppskattar att Jonatan flög 30 meter och var som högst fem meter upp i luften. - Sedan landade han tio meter från mig. Jag trodde inte att det var så allvarligt. Men det var det, säger han. Punkterade lungan Fallet mot den hårda snön blev så omfattande att Jonatans lårben trycktes upp i kroppen och punkterade ena lungan och hjärtat. Samtidigt slets kroppspulsådern av. - Man kan inte skylla något på arrangören. Läkare och skipatrol var på plats inom en minut efter fallet. Hjärt- och lungräddning påbörjades omedelbart. Men utan framgång. - Jonatan hade ingen puls och var medvetslös. Man vill inte och kan inte tro att det är sant, säger Lars Bergstedt. Dog direkt Jonatans kropp lades i en släde och transporterades iväg. Men hans liv gick inte att rädda. Troligtvis dog han omedelbart. Dödsorsaken är stora invärtes skador. - Jonatan var en fin kille som alla tyckte om. Han hade precis kommit in i landslaget och var bland annat med på OS i Turin. Jag lider med gruppen och självklart hans familj och anhöriga, säger Lars Bergstedt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Svensk OS-deltagare avled under träningspass...
Tillbaka
Topp