Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Svenska friåkningen är döende?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 1020302" data-attributes="member: 74439"><p>Jag tycker inte det är "ganska enkla saker", tvärtom, juridiken kring det här verkar snårig av det lilla jag har läst.</p><p>Därför är det viktigt att det reds ut ordentligt och inte lämnas till "självklara" tolkningar av lekmän.</p><p></p><p>STIM skall betalas av den som visar filmen, inte den som gör filmen så vitt jag förstår. Så långt allt väl på FVA.</p><p>Filmskaparen behöver ha tillstånd (och oftast betala en avgift) för att få använda musiken i sin film. Det är här det blir intressant. Det finns två synpunkter här från mitt håll, dels är det den juridiska aspekten. Jag vet inte hur det ser ut i och med att det är filmer skapade för en tävling på FR på uppmaning av FR. Dels så är det den moraliska aspekten, hade jag varit ansvarig hade jag aldrig släppt igenom ett bidrag med otillåten musik eftersom det helt enkelt är fel att stjäla. Sen förstår jag inte logiken i att inte tillåta stulen grafik men samtidigt vara okej med stulen musik.</p><p></p><p>Hur har resonemanget gått bakom kulisserna? Har rättsläget utretts av sakkunniga?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 1020302, member: 74439"] Jag tycker inte det är "ganska enkla saker", tvärtom, juridiken kring det här verkar snårig av det lilla jag har läst. Därför är det viktigt att det reds ut ordentligt och inte lämnas till "självklara" tolkningar av lekmän. STIM skall betalas av den som visar filmen, inte den som gör filmen så vitt jag förstår. Så långt allt väl på FVA. Filmskaparen behöver ha tillstånd (och oftast betala en avgift) för att få använda musiken i sin film. Det är här det blir intressant. Det finns två synpunkter här från mitt håll, dels är det den juridiska aspekten. Jag vet inte hur det ser ut i och med att det är filmer skapade för en tävling på FR på uppmaning av FR. Dels så är det den moraliska aspekten, hade jag varit ansvarig hade jag aldrig släppt igenom ett bidrag med otillåten musik eftersom det helt enkelt är fel att stjäla. Sen förstår jag inte logiken i att inte tillåta stulen grafik men samtidigt vara okej med stulen musik. Hur har resonemanget gått bakom kulisserna? Har rättsläget utretts av sakkunniga? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Svenska friåkningen är döende?
Tillbaka
Topp