Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Svenska friåkningen är döende?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 1020306" data-attributes="member: 74439"><p>Men eftersom syftet med filmen är att sprida den krävs tillstånd. Om du gör en film som du bara tänker visa för familj och nära vänner är det helt okej, men så fort du ändrar spridningsområde måste du söka nytt tillstånd. Med andra ord, när man bestämmer sig för att skicka in filmen som ett bidrag så krävs det att man har tillstånd för all musik i filmen.</p><p></p><p>Vad det gäller att använda delar av ett verk så har jag läst andra regler när det handlar om att tonsätta musik, det spelar ingen roll hur liten del av verket eller vilken version du använder, används det i en film som ska visas för publik krävs det tillstånd.</p><p></p><p>Min amatörgissning är att Freeride gör rätt, men jag är inte säker. Jämför med de stora videotjänserna på nätet, de är snabba på att plocka ned filmer som innehåller otillåten musik trots att de inte borde vara juridiskt ansvariga för vad deras användare laddar upp. Å andra sidan har vi sett flera rättsfall där just sidans ansvariga har funnits ansvariga för vad dess medlemmar laddar upp, så jag är långt ifrån säker på vad som egentligen gäller här.</p><p></p><p>Men alldeles oavsett så kvarstår den moraliska aspekten, är det okej att använda sig av otillåten musik i FVA? I så fall varför, och varför är det samtidigt inte okej att använda sig av otillåten grafik?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 1020306, member: 74439"] Men eftersom syftet med filmen är att sprida den krävs tillstånd. Om du gör en film som du bara tänker visa för familj och nära vänner är det helt okej, men så fort du ändrar spridningsområde måste du söka nytt tillstånd. Med andra ord, när man bestämmer sig för att skicka in filmen som ett bidrag så krävs det att man har tillstånd för all musik i filmen. Vad det gäller att använda delar av ett verk så har jag läst andra regler när det handlar om att tonsätta musik, det spelar ingen roll hur liten del av verket eller vilken version du använder, används det i en film som ska visas för publik krävs det tillstånd. Min amatörgissning är att Freeride gör rätt, men jag är inte säker. Jämför med de stora videotjänserna på nätet, de är snabba på att plocka ned filmer som innehåller otillåten musik trots att de inte borde vara juridiskt ansvariga för vad deras användare laddar upp. Å andra sidan har vi sett flera rättsfall där just sidans ansvariga har funnits ansvariga för vad dess medlemmar laddar upp, så jag är långt ifrån säker på vad som egentligen gäller här. Men alldeles oavsett så kvarstår den moraliska aspekten, är det okej att använda sig av otillåten musik i FVA? I så fall varför, och varför är det samtidigt inte okej att använda sig av otillåten grafik? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Svenska friåkningen är döende?
Tillbaka
Topp