Svenskar i Argentiere, Jakten på den försvunna GO PRO`N

Birathus

Ny medlem
Svenskar i Argentiere, Jakten på den försvunna GO PRO`N
Hej freeriders!

Drar iväg ett riktigt långskott här... Teaser. En GO PRO KAN BLI DIN (och var min)

Är det några som är kvar nere i chamonix över sommaren? Är det några som ska dit på semester i sommar? Hikea, cykla etc. Har en dag över när ni inte vet vad ni ska göra osv. Då kan ni få gå på skattjakt på min gopro. Här kommer en smått diffus och kryddad beskrivning över hur händelseförloppet gick till.

** VARNING TLTR! **
Vi hade haft en underbar dag i Grands Montets området när det hemska inträffade. Någon i gänget utropade:
-VI TAR SISTA ÅKET NER.

Jinxen var ett faktum. Denna dag tog vi pierre a ric ändå ned till botten istället för kabinen. Det skulle räcka. Jag lekte omkring på min bräda skiers right, strax utanför backen då det plötsligt blev brant och isigt under den nyfallna snön. Jag föll! Ned i skogen bar det glidandes på ryggen med huvudet neråt på nått konstigt vis. Under fallet tappade jag goprosticken med vederbörande gopro på. Som förövrigt var urladdad och stendöd. Gled ner en uppskattningsvis 15-20 meter innan jag fick stopp. Inga skador, gött! Får ordning på mig själv och knäpper loss brädan under fötterna.

Jag blickar runt efter min goprostav och det känns omöjligt att hitta den då jag inte fatta när jag tappade den riktigt. Jag ser tillslut något sticka upp ur snön som ser ut som en stav och börjar gå dit. Var också ett helvete att försöka ta sig upp till backen igen, 2 steg framåt 1 steg bakåt principen gällde. Kombinationen brant, 20cm kallsnö ovanpå en annars urkass grund bara bestående av is var inget bra. Mycket riktigt är det goprostaven jag hittar. MEN! Det som inte får hända har nu skett. GO PROn sitter inte kvar i sticken, den har lossnat ur sig fäste(dåligt?). Jag letar ett tag till runtomkring men det är både för halt,brant och min energi var slut, jag skulle ju suttit på cafet vid kabinen drickandes på en kall öl och käkat chips just nu, som förövrigt mina kamrater ovetandes om min krash just då gjorde. Jag kastar in handduken , skiter i go pron. Lyckas ta mig upp och får hjälp sista metern av en förbipasserande randoneeande britt som undrar hur jag hamna där. WHAT ARE U DOING THERE MAN utbrister han typ. Tackar och bockar och åker ned till mina väldigt omtänksamma kamrater som snart har druckit upp sin första öl....

Slut på skitsnack!
Det jag vet är att den ligger(bör) någonstans kring en sån där röd markeringsstolpe med nummer 10 på längs Pierre a Ric Snett ned i skogen, Skiers right. Allt från 5-20 meter ned och 15 meter brett. Tänker att den kanske tinat upp nu och att någon vänlig själv kan få hitta den. Aldrig varit där under sommaren så vet inte hur det ser ut .

Skulle någon befinna sig i Argentiere och mot all förmodan leta efter den och hitta den så får ni behålla den men jättegärna skicka över all data som finns på den. 3 dagars för mig mycket värdefull film finns lagrad på den.

Upprepar det jag har att gå efter, Pierre a ric, Röd markeringsstolpe, nummer 10, Snett ned i skogen.

Fridens liljor
Erik

PS: vi letade efter den med spadar dagen därpå utan resultat då det snöat ännu mera och med minne likt en guldfisk kom jag ej ihåg exakt var jag trilla ned mer än det jag ovan nämnt. Det är en GO PRO 4 SILVEREDITION.

Tillbaka
Topp