Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sveriges bästa Offpist!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skantz" data-source="post: 231939" data-attributes="member: 36230"><p>för det första frågade du efter liftburet-... så finns det negatift och positift med alla sveriges orter, dock mer positivt på en del jämfört med de andra. Men eftersom de flesta har svarat med liftburet så spinner jag vidare på den tråden. Men en sak ska du ha klart för dig vi man åka lössnö och bara lössnö ska du söka dig utanför liftsystemen, dock är liftburet när det är orört alltid trevligt. Offpist är ju olika och vad som är bäst kan ju vara lite olika men för mig måste det finnas lössnö och lutning för att det skla vara värt något. När jag pratar om fallhöjd då pratar jag även om effektiv.</p><p>Vi börjar uppifrån:</p><p></p><p>Riksgränsen: Hela berget lutar på skrå. Nordalsbranten är inte liftburet trots det ofta uppåkt. Ligger dessutom sjukt långt bort, dock inte för Kirunaborna. Kirko... Dålig fallhöjd. </p><p></p><p>Abisko/Njuola: Men vetskapen att de har minst nedebörd i Verige så fattar väl vem som helst att chansen till lössnö är minimal. Dock ett hyfsat berg för att vara i sverige. Den lite lösare snön som finns där är inblåst och hur bra är sådan snö?? </p><p></p><p>Om ni är här uppe i sverige åk till narvik, vid snö så kanske det bästa i Skadinavien.</p><p></p><p>Dundret: Har ej åkt</p><p></p><p>Hemavan: Min ända fråga är varför byggde ni liftarna på de ända bergen i omgivningen som inte duger till liftburen bra åkning. Området ska dock ses som det bästa topptursområdet i sverige om man ska ta med faktorer som ingen anmarsch i princip alla berg. Jag har turat på flera hundra berg i sverige och visst finns det hundra berg som är bättre än hemavan området men då har du garanterat anmarsch. Dåligt fallhöjd i liftsystemet p.g.a. måste åka transportled för att åka resten av berget. Dåligt planerat system.</p><p></p><p>Tärnaby: Bland sveriges bästa pister. Skogskidåningen håller hög klass. Men finns inga öppna ytor om det är det du vill ha.</p><p></p><p>Kittelfjäll: Ravinerna är mycket mycket bra och alla glesa rännor och ytor som finns i skogarna. DOCK skogen däremellan går att åka men är inget man drömmer om så att säga. Mycket snö, okej fallhöjd</p><p></p><p>Borgafjäll: har jag ej vart i.</p><p></p><p>Stora Blåsjön: BLand sveriges snösäkraset området, ofta 2meter. Bra fallhöjd på pappret. Sock är berget brant och flack om vart annat. Det kryllar av dropp. men däremellan får du stacka. Mycker bra offpist. Aldrig människor i backarna.</p><p></p><p>Almåsa: Sveriges bästa pist åkning och bland sveriges bästa skogsskidåkning och massor av dropp i skogarna. Bra med snö, inge folk. Dock inga öppna ytor. mansfattig fallhöjd på 3315m men dessa meter är snorbrant.</p><p></p><p>Åre: Sveriges bästa skidberg. Dåligt med snö och dålig snö..... och mycket folk. Men fortfarande sveriges bästa skidåkning. Pisterna är dock utjämnade så det liknar mer branta hockeyplaner eftersom det BARA är konstsnö. Bra fallhöjd.</p><p></p><p>Bydalen: Bra liftburen offpist på kallfjället dock är det platt nedanför skogsgränsen. Bra och mycket snö. Okej med folk.</p><p></p><p>Vemdalen/Björnrike: okej med snö dock på skalet behövs det mycket snö eftersom det är ett berg av sprängsten och inget annat. Båda dessa orter kan man få bra åkning men det är inte med och tävlar bland de bättre.</p><p></p><p>Ramundberget: Dålig fallhöjd men bra med snö och bra snö. åkningen som är liftburen är du less på en dag men det som finns vid den ända liften som har lite lutning är bra.</p><p></p><p>Funäsdalsberget: Bäst fallhöjh av liftarna i Funäs området. Finns bra skogskidåkning och även rännor värda namnet ner mot vägen:</p><p></p><p>Tänndalen: allmänt dåligt med offpist, dock bra pister. fallhöjden sviker dock. Bra med snö.</p><p></p><p>Det finns inte så mycket mer att hänga i julgran så att säga.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skantz, post: 231939, member: 36230"] för det första frågade du efter liftburet-... så finns det negatift och positift med alla sveriges orter, dock mer positivt på en del jämfört med de andra. Men eftersom de flesta har svarat med liftburet så spinner jag vidare på den tråden. Men en sak ska du ha klart för dig vi man åka lössnö och bara lössnö ska du söka dig utanför liftsystemen, dock är liftburet när det är orört alltid trevligt. Offpist är ju olika och vad som är bäst kan ju vara lite olika men för mig måste det finnas lössnö och lutning för att det skla vara värt något. När jag pratar om fallhöjd då pratar jag även om effektiv. Vi börjar uppifrån: Riksgränsen: Hela berget lutar på skrå. Nordalsbranten är inte liftburet trots det ofta uppåkt. Ligger dessutom sjukt långt bort, dock inte för Kirunaborna. Kirko... Dålig fallhöjd. Abisko/Njuola: Men vetskapen att de har minst nedebörd i Verige så fattar väl vem som helst att chansen till lössnö är minimal. Dock ett hyfsat berg för att vara i sverige. Den lite lösare snön som finns där är inblåst och hur bra är sådan snö?? Om ni är här uppe i sverige åk till narvik, vid snö så kanske det bästa i Skadinavien. Dundret: Har ej åkt Hemavan: Min ända fråga är varför byggde ni liftarna på de ända bergen i omgivningen som inte duger till liftburen bra åkning. Området ska dock ses som det bästa topptursområdet i sverige om man ska ta med faktorer som ingen anmarsch i princip alla berg. Jag har turat på flera hundra berg i sverige och visst finns det hundra berg som är bättre än hemavan området men då har du garanterat anmarsch. Dåligt fallhöjd i liftsystemet p.g.a. måste åka transportled för att åka resten av berget. Dåligt planerat system. Tärnaby: Bland sveriges bästa pister. Skogskidåningen håller hög klass. Men finns inga öppna ytor om det är det du vill ha. Kittelfjäll: Ravinerna är mycket mycket bra och alla glesa rännor och ytor som finns i skogarna. DOCK skogen däremellan går att åka men är inget man drömmer om så att säga. Mycket snö, okej fallhöjd Borgafjäll: har jag ej vart i. Stora Blåsjön: BLand sveriges snösäkraset området, ofta 2meter. Bra fallhöjd på pappret. Sock är berget brant och flack om vart annat. Det kryllar av dropp. men däremellan får du stacka. Mycker bra offpist. Aldrig människor i backarna. Almåsa: Sveriges bästa pist åkning och bland sveriges bästa skogsskidåkning och massor av dropp i skogarna. Bra med snö, inge folk. Dock inga öppna ytor. mansfattig fallhöjd på 3315m men dessa meter är snorbrant. Åre: Sveriges bästa skidberg. Dåligt med snö och dålig snö..... och mycket folk. Men fortfarande sveriges bästa skidåkning. Pisterna är dock utjämnade så det liknar mer branta hockeyplaner eftersom det BARA är konstsnö. Bra fallhöjd. Bydalen: Bra liftburen offpist på kallfjället dock är det platt nedanför skogsgränsen. Bra och mycket snö. Okej med folk. Vemdalen/Björnrike: okej med snö dock på skalet behövs det mycket snö eftersom det är ett berg av sprängsten och inget annat. Båda dessa orter kan man få bra åkning men det är inte med och tävlar bland de bättre. Ramundberget: Dålig fallhöjd men bra med snö och bra snö. åkningen som är liftburen är du less på en dag men det som finns vid den ända liften som har lite lutning är bra. Funäsdalsberget: Bäst fallhöjh av liftarna i Funäs området. Finns bra skogskidåkning och även rännor värda namnet ner mot vägen: Tänndalen: allmänt dåligt med offpist, dock bra pister. fallhöjden sviker dock. Bra med snö. Det finns inte så mycket mer att hänga i julgran så att säga. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sveriges bästa Offpist!
Tillbaka
Topp