Sveriges bästa skidområde???

har inte testat något annat än riksgränsen och björkliden.. men av dom 2 så är riksgränsen klart bäst..
har hört att riksgränsen har en av sveriges bästa skidåkning med all sin lätt tillängliga offpist åkning och stora möjligheter för toppturer etc.

jo jag har tänkt att lägga en resa upp dit snarast...
men det är väll förbannat dyrt att bo och komma dit lr???

Åre så klart, när Åre är som bäst finns det inget som slår det. Då finns allt, tyvärr är det inte så ofta som Åre är som bäst...

flyget går på ca 3000 tur och retur o boendet är inte förbannat dyrt det finns lägenheter som är lite billigare och dom ska bygga nya ganska snartr har jag hört

o fasen du så det behöver inte gå på så mycket mer än om man åker
till ramundberget t.ex.. det var ju en glad nyhet!!! =)

just nu TROR jag det är Dundret efter som riksgränsen inte har öppnat ännu ( med tanke på snö tillgången!! ) idag var det helt otroligt på Dundret...efter snölösa vintrar är det här den absolut bästa säsongen på Dundret..ville bara säga det :D

beror på vilken skidåkning man vill ha, vill man ha offpist så har jag hört att kittelfjäll och riksgränesen är perfekt, jibbing så kanke kläppen eller åre... inte vart på alla så inte säker=)

Den ultimata skianläggnignen i Sverige:
Almåsa p.g.a.
Mycket snö
aldrig liftkö
Bland sveriges bästa skogsskidåkning
defenetivt svariges bästa pist PA-Backen
Helt okej fallhöjd
billiga liftkort

skidort nr.2 Blåsjön:
Mest snö i sverige (idag 050124:snödjup i dalen nere i byn 180cm troligvis mer på fjället men öppnar inte förs helgen v.5 ska så klart dit)
Sveriges fjärde häögsta fallhöjd på 525m
aldrig liftkö
billiga liftkort

Bästa toppturs området finns det så många svar på: Men det är där det är mest snö för tillfället. Mycket fallhöjd vill man ha minst 700m och så kort anmarch som möjligt.

Milkoway: menar du att gränsen inte öppnat ännu pga snötillgången??
Det ligger över en meter där uppe, vilket gott och väl räcker för att öppnam, däremot har dom ju ett litet problem gällande ljuset.

Dom har ju möjligheten att köra midnattsolsåkning på sommaren, det ger ju då det lite mer tråkiga alternativet av ingesolsåkande under mörkaste vinterhalvåret. Kan ju visserligen vara ytterst intresant och extremt, men lite i farligaste laget med tanke på terängen där uppe.
Sen brukar ju inte heller vädret vara på topp i början av säsongen.

Till frågan så måste jag säga att gränsen är grymmt bra, lika så Nuolja i abisko samt att borgafjäll placerar sig väldigt högt upp.
Men vinnaren får nog bli Gränsen ändå, grymmt underbart ställe, oavsett väder så har man altid kul där på ett eller annat sätt.

Riksgränsen o åre såklart o ramudberget oxå. Riksgränsen är underbart speciellt under maj tycker jag med midnattsolåkning.

Tillbaka
Topp