Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sveriges ekonomiskt bästa berg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dubbis" data-source="post: 1266547" data-attributes="member: 51331"><p>Sen på bollen som vanligt, upptäckte tråden först nu. Jag tycker vi blåser lite liv i den igen. Jag slänger fram två i vardera kategorin anslutning till befintlig skidort samt helt obebyggt berg.</p><ul> <li data-xf-list-type="ul"><em>Anlutning till befintlig skidort - Bydalen/Höglekardalen/Mårdsundsbodarna: </em>Vilken potential! Lift upp till Västerfjället och med nedfarter rakt ner i falllinjen på nordsidan eller ända bort till Mårdsundsbodarna (som hade en lift och några fina nedfarter för bra tag sedan). Tillbaka mot Bydalen över Jämthön, max 650 m fallhöjd. Drommen är naturreservat och förblir obebyggt men kanske något upp mot Falkfångarfjället någon gång i en framtid. Bydalens läge får väl sägas vara mkt bra. Bilvägen är det närmare storstäderna än Åre och det är inte långt till Östersund. Varför Himmelfjällsmiljarderna inte hamnar på ett område som det här istället kan man filosofera över.</li> <li data-xf-list-type="ul"><em>Obebyggt berg - Linsell (Sätervålen mm):</em><br /> Ända sedan jag första gången passerade Linsell på 70-talet har jag tänkt att det här borde vara ett perfekt ställe för en skidort. Från Sätervålen, berget närmast byn Linsell, bort mot Skorvdalsvallen går det att få ut 450 - 470 m i fallhöjd med variation i väderstreck och svårighetsgrad. Några mil närmare Mälardalen jämfört Vemdalsorterna och Lofsdalen samt endast 20 minuter till Sveg. Taskigt fjällväder skulle inte påverka nämnvärt då det mesta av åkningen ligger under trädgränsen. Örndalen i all ära men bättre att starta om på ett nytt berg. Varför inte Sätervålen?</li> </ul><p>De här bergen är inte de i Sverige med mest fallhöjd, raviner etc men som PisteCarver riktigt poängterade så är rubriken Sveriges ekonomiskt bästa berg. Utifrån den så torde de vara starka kort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dubbis, post: 1266547, member: 51331"] Sen på bollen som vanligt, upptäckte tråden först nu. Jag tycker vi blåser lite liv i den igen. Jag slänger fram två i vardera kategorin anslutning till befintlig skidort samt helt obebyggt berg. [LIST] [*][I]Anlutning till befintlig skidort - Bydalen/Höglekardalen/Mårdsundsbodarna: [/I]Vilken potential! Lift upp till Västerfjället och med nedfarter rakt ner i falllinjen på nordsidan eller ända bort till Mårdsundsbodarna (som hade en lift och några fina nedfarter för bra tag sedan). Tillbaka mot Bydalen över Jämthön, max 650 m fallhöjd. Drommen är naturreservat och förblir obebyggt men kanske något upp mot Falkfångarfjället någon gång i en framtid. Bydalens läge får väl sägas vara mkt bra. Bilvägen är det närmare storstäderna än Åre och det är inte långt till Östersund. Varför Himmelfjällsmiljarderna inte hamnar på ett område som det här istället kan man filosofera över. [*][I]Obebyggt berg - Linsell (Sätervålen mm):[/I] Ända sedan jag första gången passerade Linsell på 70-talet har jag tänkt att det här borde vara ett perfekt ställe för en skidort. Från Sätervålen, berget närmast byn Linsell, bort mot Skorvdalsvallen går det att få ut 450 - 470 m i fallhöjd med variation i väderstreck och svårighetsgrad. Några mil närmare Mälardalen jämfört Vemdalsorterna och Lofsdalen samt endast 20 minuter till Sveg. Taskigt fjällväder skulle inte påverka nämnvärt då det mesta av åkningen ligger under trädgränsen. Örndalen i all ära men bättre att starta om på ett nytt berg. Varför inte Sätervålen? [/LIST] De här bergen är inte de i Sverige med mest fallhöjd, raviner etc men som PisteCarver riktigt poängterade så är rubriken Sveriges ekonomiskt bästa berg. Utifrån den så torde de vara starka kort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Sveriges ekonomiskt bästa berg
Tillbaka
Topp