Sweet trooper Full cut <-> Half cut DIY

File

Ny medlem
Vet att det var uppe en tråd med frågan om detta var möjligt för något år sedan, var massor med uppmuntran om att borra sönder sin hjälm för 2000kr osv. Tänkte hursomhelst dela med mig av resultatet av min hjälm samt en liten förklaring, kanske kan hjälpa någon i alla fall!

Fullface

Halfcut

Främre m4 kupolmutter

Fäste för främre hak-rems del samt främre hål för bygeln

Bakre fäste för hak-rem samt fäste för storleksjustering

Du behöver:

M4 bult x4
kupolmutter M4 x4
brickor x8 storlek efter smak, så länge dom passar skallen på M4bulten
Borrmaskin, gärna pelarborrmaskin om man nu är orolig att slinta
kniv
metallsåg för att klippa av bult med (om man nu inte har verktyg för att klippa bult)
fil (runda kanterna ifall man sågar bult)
en tumme som inte sitter mitt i handen

Så gör du:

1. börja med att ta kniven och bänd loss dom svarta plasttäckningarna, dessa sitter för nitarna som håller fast bågen
(sitter liknande ovanför dom som ska tas loss se bild 2

2. borra ur alla fyra nitar(detta är det knepigaste, nitarna verkade vara gjorda i aluminium och är ihåliga, finns en risk att dom börjar snurra)

3. plocka bort hak-rem samt båge Obs kolla för enkelhetens skull noga innan du plockar isär den, blir så mycket enklare att sätta ihop då !

4. mät ut längden på bultarna(olika fram och bak om jag inte missminner mig)

5. aluminium brickorna bak (mellan hak-rem och storleks justeringen se sista bilden) kan behöva borras upp lite för att trä igenom bulten.

6. för att komma åt ordentligt till dom främre hålen behövs det skäras upp lite foam, jag använde mig av en kniv, skar bort precis så att jag kommer åt med fingrarna att hålla fast skallen på bulten. Därefter rundade jag av kanterna med en lödkolv.

7. montera ihop, är man petig har man olika längd på bultarna fram då det kan sticka ut en liten bit på gängan(det som bygeln bygger upp) dessa brukar dock jag täcka med bandet till glasögonen.

8. känn dig nöjd iom att du sparade två tusenlappar!

Monteringstid är bara någon minut och jag använder mig inte av några verktyg för att skruva fast/lossa muttrarna, endast fingrar, har aldrig lossnat eller suttit fast dåligt för mig iaf.

Ang hållbarhet med M4 bultar så är jag övertygad om att dom håller minst lika bra som de ihåliga aluminiumnitar som sitter där från början.

Disclaimer:

Avskriver mig självfallet från allt som kan hända i denna procedur och allt annat möjligt som kan tänkas hända iom denna ombyggnation av hjälmen

Kul, men eftersom hjälmen inte är tänkt att användas på det här sättet blir den förstås inte CE-godkänd, och jag kan tänka mig att det väcker frågor i försäkringsärenden också...?

jo, det tror jag absolut ;) skulle vara kul att veta hur dom skulle stå sig till om man använder den som halfcut då det bara är fästet för hak-remen som är ändrat. Men som du säger är det blir det säkerligen problem om dom ska börja undersöka det. Vet dock inte hur sådana ärenden går till vid ex skallskador och liknande, tar dom alls in hjälmar för undersökning?

Jag vet inga bolag som har speciella kriterier för vad du har för hjälm när du åker skidor.
tror faktiskt inte det skulle vara något problem Lee-nus. Nu är jag en dryg jävla forum-räv som flera andra här, men det bjuder jag på. Jag tror faktiskt att det är okej i ett försäkringsärende, sålänge du inte blir typ strypt av din hjälm hängandes i en gran och " den inte löst ut", så är det nog bara att borra.

Tillbaka
Topp