Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Synpunkter på SL-skidor önskas
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 152079" data-attributes="member: 12483"><p>Jag tycker du är helt rätt ute med ett par carvers ur din första kategori, d v s butikracers. De flesta av dom är så pass lättåkta att du inte kommer att ha några större problem. Ross 9S oversize t ex är väldigt mångsidig, men ändå greppig och snabb i svängväxlingar, plus att den hyggligt klarar medelradier också. Riktigt stora svängar i GS-hastigheter funkar hjälpligt, men kan bli lite fladdrigt, speciellt vid blandat före (typ hård snö + högar). </p><p></p><p>Med din lite moderata kroppsvikt KAN det det dock vara på sin plats att kika lite på styvheten. Ross känns mjuka, likaså Dynastar Omeglass (topplagg!), Fischern känns hårdare vad jag minns. Dte viktiga med en SL-carver är att du har tekniken/ styrkan/ kroppsvikten att böja ut skida i varje sväng. Dom är till för carvas och inget annat. Att hasåka på sl-carvers med dåliga kanter i en isig pistär en pina (nåja, nästintill). Att hasåka allmänt går dock med de flesta butiksracers.</p><p></p><p>Ett par Race stock blir betydligt kompromisslösare. Dom är svårare att slöåka på, styvare, nervigare, i viss mån mindre dämpade. Dom är enbart byggda för att ge idiotsäkra carv och accelerera ut ur sväng och spöa konkurrenterna. Dom kräver mer passning, korrekt position och nog med kroppsvikt /styrka att böja ut dom, hela tiden! Fixar man det funkar dom som ett par skridskor på en hockeyrink (...ja för tusan!). Dom har oftast rätt mjuka stålkanter jämfört med en butiksracer, så du måste gilla metallslöjd. Ett par slöa sl-carvers är inte roliga. </p><p></p><p>Beroende lite på din teknik, fysiska status och skidbakgrund allmänt är ju inte valet helt lätt. Butiksracers, inte för hårda är första tipset. Har du tävlat eller tävlingstränat, sätter dina tvåfotscarves rent på alla underlag, då kommer du älska ett par race stock!</p><p></p><p>I kungsberget (typ) är sl-carvers bästa vapnen, tro mig!</p><p></p><p>God kväll önskar,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 152079, member: 12483"] Jag tycker du är helt rätt ute med ett par carvers ur din första kategori, d v s butikracers. De flesta av dom är så pass lättåkta att du inte kommer att ha några större problem. Ross 9S oversize t ex är väldigt mångsidig, men ändå greppig och snabb i svängväxlingar, plus att den hyggligt klarar medelradier också. Riktigt stora svängar i GS-hastigheter funkar hjälpligt, men kan bli lite fladdrigt, speciellt vid blandat före (typ hård snö + högar). Med din lite moderata kroppsvikt KAN det det dock vara på sin plats att kika lite på styvheten. Ross känns mjuka, likaså Dynastar Omeglass (topplagg!), Fischern känns hårdare vad jag minns. Dte viktiga med en SL-carver är att du har tekniken/ styrkan/ kroppsvikten att böja ut skida i varje sväng. Dom är till för carvas och inget annat. Att hasåka på sl-carvers med dåliga kanter i en isig pistär en pina (nåja, nästintill). Att hasåka allmänt går dock med de flesta butiksracers. Ett par Race stock blir betydligt kompromisslösare. Dom är svårare att slöåka på, styvare, nervigare, i viss mån mindre dämpade. Dom är enbart byggda för att ge idiotsäkra carv och accelerera ut ur sväng och spöa konkurrenterna. Dom kräver mer passning, korrekt position och nog med kroppsvikt /styrka att böja ut dom, hela tiden! Fixar man det funkar dom som ett par skridskor på en hockeyrink (...ja för tusan!). Dom har oftast rätt mjuka stålkanter jämfört med en butiksracer, så du måste gilla metallslöjd. Ett par slöa sl-carvers är inte roliga. Beroende lite på din teknik, fysiska status och skidbakgrund allmänt är ju inte valet helt lätt. Butiksracers, inte för hårda är första tipset. Har du tävlat eller tävlingstränat, sätter dina tvåfotscarves rent på alla underlag, då kommer du älska ett par race stock! I kungsberget (typ) är sl-carvers bästa vapnen, tro mig! God kväll önskar, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Synpunkter på SL-skidor önskas
Tillbaka
Topp