Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Systemkamera instegsmodeller? NikonD60? SonyA200?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="The-Geb" data-source="post: 424849" data-attributes="member: 69475"><p>Hej Jibberisch!</p><p></p><p>Jag skulle satsa på en Nikon, de har nämligen störst objektivsortiment. Man kan även hitta en del godbitar från Tamron, Sigma mfl objektivtillverkare som har Nikonbajonett i sitt sortiment. Vilken modell är ju en smaksak, eller beroende på hur stor plånbok du har. Jag håller med evil, att D80 är en riktigt trevlig kamera, som dessutom verkar vara rätt hållbar. Jag har bara använt den lite, men so far so good. Jag har däremot lång erfarenhet av Nikon kameror i övrigt och arbetar dagligen med en D100 (Ja! jag vet att den är gammal!!!) men den funkar och jag har hittills klarat mig med de modesta 6,1 Mpix den levererar. En viktig skillnad mellan D80 och lillebror D60 är att lillebror inte är fullt kompatibel med Nikon AF-optik som inte är av Nikon AFS-S typ. Det fungerar så att med icke AFS-S optik fungerar inte autofokusen, viktigt för mig som redan har mycket optik, kanske inte lika viktigt för dig, eftersom jag tolkar ditt inlägg som att du inte har någon Nikon sedan tidigare. Till D80n finns det också ett batteripack som åtminstone inte ännu finns till D60n. Tveksamt om Nikon kommer att tillverka något till D60n. Däremot kommer säkert Hähnel eller någon annan att komma med ett piratgrepp till den modellen. Vad ska man då med batterigreppet till? Jag tycker att det är allmänt bra och speciellt bra när man använder stora teleobjektiv, det är ju naturligtvis också en smaksak. Jag vet inte om det här var till någon hjälp för dig men jag hoppas det!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="The-Geb, post: 424849, member: 69475"] Hej Jibberisch! Jag skulle satsa på en Nikon, de har nämligen störst objektivsortiment. Man kan även hitta en del godbitar från Tamron, Sigma mfl objektivtillverkare som har Nikonbajonett i sitt sortiment. Vilken modell är ju en smaksak, eller beroende på hur stor plånbok du har. Jag håller med evil, att D80 är en riktigt trevlig kamera, som dessutom verkar vara rätt hållbar. Jag har bara använt den lite, men so far so good. Jag har däremot lång erfarenhet av Nikon kameror i övrigt och arbetar dagligen med en D100 (Ja! jag vet att den är gammal!!!) men den funkar och jag har hittills klarat mig med de modesta 6,1 Mpix den levererar. En viktig skillnad mellan D80 och lillebror D60 är att lillebror inte är fullt kompatibel med Nikon AF-optik som inte är av Nikon AFS-S typ. Det fungerar så att med icke AFS-S optik fungerar inte autofokusen, viktigt för mig som redan har mycket optik, kanske inte lika viktigt för dig, eftersom jag tolkar ditt inlägg som att du inte har någon Nikon sedan tidigare. Till D80n finns det också ett batteripack som åtminstone inte ännu finns till D60n. Tveksamt om Nikon kommer att tillverka något till D60n. Däremot kommer säkert Hähnel eller någon annan att komma med ett piratgrepp till den modellen. Vad ska man då med batterigreppet till? Jag tycker att det är allmänt bra och speciellt bra när man använder stora teleobjektiv, det är ju naturligtvis också en smaksak. Jag vet inte om det här var till någon hjälp för dig men jag hoppas det! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Systemkamera instegsmodeller? NikonD60? SonyA200?
Tillbaka
Topp