Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
systemkamera val :D
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LuxLuthor" data-source="post: 441215" data-attributes="member: 84027"><p>Några grundtips:</p><p></p><p>1) Glöm "gröna fyrkanten". Ställ in kamerans funktionsratt på 'M' för manuell och lär dig att använda exponeringsmätaren. Till sist kommer du att kunna se dig omkring och ställa in exponeringen ganska exakt när som helst. Vill du frysa rörelserna när du plåtar skidor ska du inte ha längre slutartider än 1/250 sekund. Helst kortare för att vara på säkra sidan.</p><p></p><p>2) Träna på att fokusera manuellt. Det har sina fördelar då du själv kan bestämma exakt var du vill ha skärpan ställd. Exempelvis på kicken i ett hopp. Kan vara lite pilligt eftersom många zoomobjektiv har helt värdelösa fokuseringsringar. Smala eländen eftersom man istället satsat på en bred zoomring. En annan fördel är att seriebildstagningen går snabbare om kameran inte behöver sköta fokuserandet också.</p><p></p><p>Vad gäller 400D är jag lite osäker, men jag tror att den har samma autofokussystem som 20D och det upplever jag själv som lite långsamt och okänsligt i vissa lägen. Då ska sägas att jag mest använder kameran till att plåta basket, vilket är en extremt snabb sport där flera spelare ofta inryms i bilden. Skidfoto är inte lika rörigt, men snabbt även det. Jag har inte haft samma problem med autofokusen när jag plåtat skidor som när jag plåtar basket. Inte för att jag plåtat så mycket skidåkning, men i alla fall en del.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LuxLuthor, post: 441215, member: 84027"] Några grundtips: 1) Glöm "gröna fyrkanten". Ställ in kamerans funktionsratt på 'M' för manuell och lär dig att använda exponeringsmätaren. Till sist kommer du att kunna se dig omkring och ställa in exponeringen ganska exakt när som helst. Vill du frysa rörelserna när du plåtar skidor ska du inte ha längre slutartider än 1/250 sekund. Helst kortare för att vara på säkra sidan. 2) Träna på att fokusera manuellt. Det har sina fördelar då du själv kan bestämma exakt var du vill ha skärpan ställd. Exempelvis på kicken i ett hopp. Kan vara lite pilligt eftersom många zoomobjektiv har helt värdelösa fokuseringsringar. Smala eländen eftersom man istället satsat på en bred zoomring. En annan fördel är att seriebildstagningen går snabbare om kameran inte behöver sköta fokuserandet också. Vad gäller 400D är jag lite osäker, men jag tror att den har samma autofokussystem som 20D och det upplever jag själv som lite långsamt och okänsligt i vissa lägen. Då ska sägas att jag mest använder kameran till att plåta basket, vilket är en extremt snabb sport där flera spelare ofta inryms i bilden. Skidfoto är inte lika rörigt, men snabbt även det. Jag har inte haft samma problem med autofokusen när jag plåtat skidor som när jag plåtar basket. Inte för att jag plåtat så mycket skidåkning, men i alla fall en del. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
systemkamera val :D
Tillbaka
Topp