Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Ta bort denna!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Yatzy" data-source="post: 219292" data-attributes="member: 66533"><p>Spontant tycker jag att det ser ut att vara väldigt mycket grejer, men behovet beror ju av ändamålet. Du antyder i texten att du ska sova i hytta och handlar det om mer än en dagstur kanske du måste släpa på ett och annat. Jag utgår ifrån att det du vill ha synpunkter på är packningen för själva toppturandet, dvs att lägerbagaget lämnas i hytta/tält/pulka. I så fall tycker jag att du har för mycket grejer i din ryggsäck. Varför dra på flera olika värmeplagg t.ex. bestäm dig för vilket som blir bäst utifrån vädret och turen. Flera förpackningar med solskydd när du kan ta på det vid lägret och sedan ha ett litet stift etc att bättra med. Tre par handskar och alla mössor fattar jag inte heller vitsen med. Håller med om att membranjackor är ganska dåliga att ha till vinterturer, men en lätt skaljacka ger ju också ökad säkerhet vid en plötslig väderförsämring.</p><p></p><p>Så här gör jag:</p><p>Jag använder softshelljacka eller bara understället på vägen upp, har en Liv duntröja att dra på som värmeförstärkning och en skaljacka i tätslagen bomull att ta på om det blåser upp. Den har ju också en huva om det behövs. Annars använder jag pannband och solglasögon på vägen upp och hjälmen med goggles på vägen ned. Tunna handskar och fodrade goretexhandskar i ryggan. På benen har jag underställ och en vanlig tjock knästrumpa. Vanliga skalbyxor i goretex, med hängslen. Vad gäller byxor så tycker jag ofodrade skalbyxor funkar som enda plagg och då slipper jag ju bära extra överdragsbyxor i ryggan.</p><p></p><p>I ryggan: Mackor, termos, vätskesystem med söt saft i. Chokladkaka etc. Sond, röd ful spade i stålplåt med trähandtag från Rottefella (har äntligen hittat en spade som jag tror att jag kan gräva även i hård snö med, billig var den också). Karta kompass efter behov. Kamera. Eventuellt skarjärn. Knappast vindsäcken. Ryggskydd. Jag använder en vanlig DaKine Heli pro av gammal modell. Ser ut som en Kånken ungefär och rymmer 21 L. Min ryggsäck är lätt. Jag tänker mer på den som en "matsäck" än en "packning". Kläderna för en dagstur bär jag på kroppen i möjligaste mån. Om man ska ha grejer för replag så tillkommer förstås mycken bulkig utrustning och då kanske man behöver 40-50 L ryggsäck. Annars tycker jag som du att det inte borde behövas.</p><p></p><p>Jag tror på att tänka innan och bara ta det man verkligen behöver för turen och den marginal som behövs vid en olycka eller dåligt väder. På så vis håller jag nere vikten. Jag förstår att det inte fungerar likadant om man ska iväg på en längre tur där man inte kan ta sig ut ur området på några timmar.</p><p></p><p>EDIT: Jaja, transceivern är ju såklart inte i ryggsäcken utan på kroppen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Yatzy, post: 219292, member: 66533"] Spontant tycker jag att det ser ut att vara väldigt mycket grejer, men behovet beror ju av ändamålet. Du antyder i texten att du ska sova i hytta och handlar det om mer än en dagstur kanske du måste släpa på ett och annat. Jag utgår ifrån att det du vill ha synpunkter på är packningen för själva toppturandet, dvs att lägerbagaget lämnas i hytta/tält/pulka. I så fall tycker jag att du har för mycket grejer i din ryggsäck. Varför dra på flera olika värmeplagg t.ex. bestäm dig för vilket som blir bäst utifrån vädret och turen. Flera förpackningar med solskydd när du kan ta på det vid lägret och sedan ha ett litet stift etc att bättra med. Tre par handskar och alla mössor fattar jag inte heller vitsen med. Håller med om att membranjackor är ganska dåliga att ha till vinterturer, men en lätt skaljacka ger ju också ökad säkerhet vid en plötslig väderförsämring. Så här gör jag: Jag använder softshelljacka eller bara understället på vägen upp, har en Liv duntröja att dra på som värmeförstärkning och en skaljacka i tätslagen bomull att ta på om det blåser upp. Den har ju också en huva om det behövs. Annars använder jag pannband och solglasögon på vägen upp och hjälmen med goggles på vägen ned. Tunna handskar och fodrade goretexhandskar i ryggan. På benen har jag underställ och en vanlig tjock knästrumpa. Vanliga skalbyxor i goretex, med hängslen. Vad gäller byxor så tycker jag ofodrade skalbyxor funkar som enda plagg och då slipper jag ju bära extra överdragsbyxor i ryggan. I ryggan: Mackor, termos, vätskesystem med söt saft i. Chokladkaka etc. Sond, röd ful spade i stålplåt med trähandtag från Rottefella (har äntligen hittat en spade som jag tror att jag kan gräva även i hård snö med, billig var den också). Karta kompass efter behov. Kamera. Eventuellt skarjärn. Knappast vindsäcken. Ryggskydd. Jag använder en vanlig DaKine Heli pro av gammal modell. Ser ut som en Kånken ungefär och rymmer 21 L. Min ryggsäck är lätt. Jag tänker mer på den som en "matsäck" än en "packning". Kläderna för en dagstur bär jag på kroppen i möjligaste mån. Om man ska ha grejer för replag så tillkommer förstås mycken bulkig utrustning och då kanske man behöver 40-50 L ryggsäck. Annars tycker jag som du att det inte borde behövas. Jag tror på att tänka innan och bara ta det man verkligen behöver för turen och den marginal som behövs vid en olycka eller dåligt väder. På så vis håller jag nere vikten. Jag förstår att det inte fungerar likadant om man ska iväg på en längre tur där man inte kan ta sig ut ur området på några timmar. EDIT: Jaja, transceivern är ju såklart inte i ryggsäcken utan på kroppen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Ta bort denna!
Tillbaka
Topp