Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Ta bort denna!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bergsgeten" data-source="post: 264841" data-attributes="member: 71457"><p>Jag bor i Frankrike och gar pa toppturer i Alperna. Ska man ga 1000-1500 hojdmeter pa en dag sa ar det viktigt att utrustningen ar latt. Jag kan rekommendera foljande</p><p></p><p>-En latt ryggsack, det finns vikt att spara pa en rygga i lattviktsmaterial utan massa onodiga detaljer.</p><p></p><p>-Ett varmeplagg i dun, vast eller jacka istallet for massa olika trojor, vastar mm.</p><p></p><p>-Dynafitbindningar, overlagsen skidkontroll och viktfordel.</p><p></p><p>-En latt spade med metallblad. Har finns vikt att spara men undvik plastblad.</p><p></p><p>-Skarjarn, lika viktig sakerhetsdetalj som spade, sond och tranciever.</p><p></p><p>-Tunna handskar & solglasogon, vantar och riktiga brillor i ryggan for daligt vader.</p><p></p><p>-Hojdmatare, tillsammans med karta och kompass. Visar aven om det ar lagtryck pa gang.</p><p></p><p>-Stegjarn och yxa. Viktigt om man ska ga brant.</p><p></p><p>-Tights, gamla ravar gar ofta i tights eller ullbyxor. De andas battre an goretex plus att de inte lika 'hala' om man skulle raka rutscha. </p><p></p><p>-Inga slanggrejer. Ar det kallt har jag varm dryck i en liten termos, ar det varmt har jag vatten i en petflaska. </p><p></p><p>-Liten pannlampa. BD Ion vager 18 gram och ar bra att ha om det blir morkt.</p><p></p><p>-Tejp, om nan eller nat gar sonder.</p><p></p><p>Om det ar en tur som kraver rep och sele bor man aven ha hjalm framst for att skydda sig mot sten eller is som kan falla ovanifran. Vill du ga latt sa anvander du cykelhjalm.</p><p></p><p>Manga foredrar softshells men jag gar hellre i undertroja om det ar varmt och i en latt vindjacka (ingen stor alpinjacka) som inte tar sa stor plats om det ar blasigt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bergsgeten, post: 264841, member: 71457"] Jag bor i Frankrike och gar pa toppturer i Alperna. Ska man ga 1000-1500 hojdmeter pa en dag sa ar det viktigt att utrustningen ar latt. Jag kan rekommendera foljande -En latt ryggsack, det finns vikt att spara pa en rygga i lattviktsmaterial utan massa onodiga detaljer. -Ett varmeplagg i dun, vast eller jacka istallet for massa olika trojor, vastar mm. -Dynafitbindningar, overlagsen skidkontroll och viktfordel. -En latt spade med metallblad. Har finns vikt att spara men undvik plastblad. -Skarjarn, lika viktig sakerhetsdetalj som spade, sond och tranciever. -Tunna handskar & solglasogon, vantar och riktiga brillor i ryggan for daligt vader. -Hojdmatare, tillsammans med karta och kompass. Visar aven om det ar lagtryck pa gang. -Stegjarn och yxa. Viktigt om man ska ga brant. -Tights, gamla ravar gar ofta i tights eller ullbyxor. De andas battre an goretex plus att de inte lika 'hala' om man skulle raka rutscha. -Inga slanggrejer. Ar det kallt har jag varm dryck i en liten termos, ar det varmt har jag vatten i en petflaska. -Liten pannlampa. BD Ion vager 18 gram och ar bra att ha om det blir morkt. -Tejp, om nan eller nat gar sonder. Om det ar en tur som kraver rep och sele bor man aven ha hjalm framst for att skydda sig mot sten eller is som kan falla ovanifran. Vill du ga latt sa anvander du cykelhjalm. Manga foredrar softshells men jag gar hellre i undertroja om det ar varmt och i en latt vindjacka (ingen stor alpinjacka) som inte tar sa stor plats om det ar blasigt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Ta bort denna!
Tillbaka
Topp