Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Ta med lavinryggsäck (ABS) med KLM (flygbolaget)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Essway" data-source="post: 1244282" data-attributes="member: 52490"><p>Har rest med min ryggsäck många gånger och det är ganska vanligt med problem.</p><p></p><p>Jag brukar höra av mig till flygbolaget i förväg, men får sällan eller aldrig svar. Flygbolag är generellt sätt fullständigt usla på att ha kundkontakt med sina resenärer annat än att sälja biljett.</p><p></p><p>Om du har en airbag med patron så ha patronen placerad på plats men med själva patronen avskruvad, helst med locket på. Inte ovanligt att de vid säkerhetskontrollen ändå försöker ta patronen ifrån dig. Jag tar därför alltid med mig IATA blankett "Table 2.3.A (Dangerous Goods) och brukar markera de delar som förklarar att det är ok att ta med den ombord. Vid flera tillfällen har detta inte räckt, vid några tillfällen har det gått så långt att jag fått kräva att en person i annan mer övergripande ansvarsställning läser igenom. Vid samtliga tillfällen har det dock lyckats. God retorik och lugn brukar hjälpa. Personalen i säkerhetskontroller förefaller ha ganska hög omsättning, annars borde de som någon nämnt vara vana vid att hantera detta. men så är inte fallet.</p><p></p><p>Undvik att packa ryggsäcken eller patronen i incheckat bagage. I exempelvis Zurich har bekanta fått sina patroner konfiskerade ur packningen och jag har vid ett tillfälle (då jag var kvar på plats i Schweiz längre tid) fått åka och hämta upp konfiskerad patron på flygplatsen. Mannen vid utlämningen var mycket irriterad. Han var dock absolut inte irriterad på mig utan på dem som konfiskerar, han ansåg att de som konfiskerar dessa patroner i princip bryter mot gällande regelverk. </p><p></p><p>Som sagt, vanligt med problem. Ta med IATA Table 2.3.A.</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.iata.org/contentassets/6fea26dd84d24b26a7a1fd5788561d6e/dgr-62-en-2.3a.pdf[/URL]</p><p>//S</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Essway, post: 1244282, member: 52490"] Har rest med min ryggsäck många gånger och det är ganska vanligt med problem. Jag brukar höra av mig till flygbolaget i förväg, men får sällan eller aldrig svar. Flygbolag är generellt sätt fullständigt usla på att ha kundkontakt med sina resenärer annat än att sälja biljett. Om du har en airbag med patron så ha patronen placerad på plats men med själva patronen avskruvad, helst med locket på. Inte ovanligt att de vid säkerhetskontrollen ändå försöker ta patronen ifrån dig. Jag tar därför alltid med mig IATA blankett "Table 2.3.A (Dangerous Goods) och brukar markera de delar som förklarar att det är ok att ta med den ombord. Vid flera tillfällen har detta inte räckt, vid några tillfällen har det gått så långt att jag fått kräva att en person i annan mer övergripande ansvarsställning läser igenom. Vid samtliga tillfällen har det dock lyckats. God retorik och lugn brukar hjälpa. Personalen i säkerhetskontroller förefaller ha ganska hög omsättning, annars borde de som någon nämnt vara vana vid att hantera detta. men så är inte fallet. Undvik att packa ryggsäcken eller patronen i incheckat bagage. I exempelvis Zurich har bekanta fått sina patroner konfiskerade ur packningen och jag har vid ett tillfälle (då jag var kvar på plats i Schweiz längre tid) fått åka och hämta upp konfiskerad patron på flygplatsen. Mannen vid utlämningen var mycket irriterad. Han var dock absolut inte irriterad på mig utan på dem som konfiskerar, han ansåg att de som konfiskerar dessa patroner i princip bryter mot gällande regelverk. Som sagt, vanligt med problem. Ta med IATA Table 2.3.A. [URL unfurl="true"]https://www.iata.org/contentassets/6fea26dd84d24b26a7a1fd5788561d6e/dgr-62-en-2.3a.pdf[/URL] //S [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Ta med lavinryggsäck (ABS) med KLM (flygbolaget)
Tillbaka
Topp