Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ta tjänstledigt för att säsonga?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="4800" data-source="post: 927535" data-attributes="member: 71120"><p>När det gäller tjänstledigt så kan man begära det när som helst. Men det enda som arbetsgivaren måste ge ledigt för är studier. OM ens det. Men så är det i alla fall i avtal mellan mitt förbund och min arbetsgivare. Kanske lagen är ännu hårdare. </p><p></p><p>Hur du ligger till på jobbet efter en säsong är svårt att säga. </p><p></p><p>Jag skulle tippa på att du ligger risigt till. </p><p></p><p>Dels pga andra anställda som vill ha din tjänst (eller åtminstone dina förmåner) och dels för att arbetsgivaren nog inte kan ställa alla uppdrag / uppgifter i 3-4 månader för att du vill åka till alperna. </p><p></p><p>MEN å andra sidan: har du gått ut skolan nyss lär det dyka upp fler jobb efter en ev tjänstledighet. Man vet inte heller vad ett säsongsjobb kan ge i kontakter och andra jobbmöjligheter på ställen där bergen finns i närheten. Det är ju oxå din dröm att göra en säsong. Så är jobbet värt din dröm? Detta jobb verkar ju inte vara vad du egentligen vill. </p><p></p><p>Ett annat option är ju att prata med arbetsgivaren om säsongen 12/13 redan nu. Jobba som ett svin. Spara all semester. Spara all komp och övertid och kanske lägga till med 3-5 veckor tjänstledig. Om man tex jobbar sommartid och tar ut sin semester senare så ses det mycket ofta som mycket bra och då är din position för att förhandla några extra (obetalda) veckor till nästa vinter utmärkt. </p><p></p><p>Då har du både din säsong och ditt jobb. </p><p></p><p>Jag skulle nog säga att det är så de flesta med bra jobb gör när dom vill dra någonstans över vintern. </p><p></p><p>Kortfattat: efter 4 månaders anställning lär inte ditt företag stå i någon tacksamhetskuld till dig. Vill du göra rätt för din säsong så jobbar du ihop tid och pengar till nästa vinter. Är denna säsong så viktig att detta inte går så får du ta konsekvenserna. Dessa konsekvenser kan vara både bra och dåliga. Att be om tre veckor nu sänker (i mina ögon) dina chanser att få en längre ledighet till nästa vinter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="4800, post: 927535, member: 71120"] När det gäller tjänstledigt så kan man begära det när som helst. Men det enda som arbetsgivaren måste ge ledigt för är studier. OM ens det. Men så är det i alla fall i avtal mellan mitt förbund och min arbetsgivare. Kanske lagen är ännu hårdare. Hur du ligger till på jobbet efter en säsong är svårt att säga. Jag skulle tippa på att du ligger risigt till. Dels pga andra anställda som vill ha din tjänst (eller åtminstone dina förmåner) och dels för att arbetsgivaren nog inte kan ställa alla uppdrag / uppgifter i 3-4 månader för att du vill åka till alperna. MEN å andra sidan: har du gått ut skolan nyss lär det dyka upp fler jobb efter en ev tjänstledighet. Man vet inte heller vad ett säsongsjobb kan ge i kontakter och andra jobbmöjligheter på ställen där bergen finns i närheten. Det är ju oxå din dröm att göra en säsong. Så är jobbet värt din dröm? Detta jobb verkar ju inte vara vad du egentligen vill. Ett annat option är ju att prata med arbetsgivaren om säsongen 12/13 redan nu. Jobba som ett svin. Spara all semester. Spara all komp och övertid och kanske lägga till med 3-5 veckor tjänstledig. Om man tex jobbar sommartid och tar ut sin semester senare så ses det mycket ofta som mycket bra och då är din position för att förhandla några extra (obetalda) veckor till nästa vinter utmärkt. Då har du både din säsong och ditt jobb. Jag skulle nog säga att det är så de flesta med bra jobb gör när dom vill dra någonstans över vintern. Kortfattat: efter 4 månaders anställning lär inte ditt företag stå i någon tacksamhetskuld till dig. Vill du göra rätt för din säsong så jobbar du ihop tid och pengar till nästa vinter. Är denna säsong så viktig att detta inte går så får du ta konsekvenserna. Dessa konsekvenser kan vara både bra och dåliga. Att be om tre veckor nu sänker (i mina ögon) dina chanser att få en längre ledighet till nästa vinter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ta tjänstledigt för att säsonga?
Tillbaka
Topp