Tåg mellan Wengen, Mürren och Schweiz i allmänhet....

Jag har planer att testa skidåkning i Schweiz i vinter och då närmare bestämt i Jungfrau i Mürren, Wengen och Grindewald.

Eftersom man är en snål, fattig svensk vill man ju att detta skall kunna ske utan att man blir ruinerad.

Är det någon som vet hur det funkar att förflytta sig mellan Mürren, Wengen och Grindewald med tåg om man har köpt liftkort som täcker samtliga system? Ingår tågresorna där emellan på liftkort eller måste man betala för tågresorna däremellan?

Vilken typ av tågbiljett är smartast för att förflytta sig mellan flygplats och skidort om man nu skall försöka skippa hyrbilen i tågets förlovade land?

Tack på förhand - alla tips tas tacksamt emot.

Är ett tag sen jag var i Jungfrauregionen nu, brukade ha säsongskort för hela området när jag bodde åt det hållet.
Se till att köpa liftkort som gäller för alla tre områdena (First, Männlichen-Kleine Scheidegg och Mürren-Schilthorn). Liftkortet gäller då på tågen från Grindelwald till Kleine Scheidegg, vidare ner till Wengen, och omvänt. Det gäller även från Lauterbrunnen till Mürren eller Wengen. Oklart om även sträckan Interlaken - Lauterbrunnen/Grindelwald täcks numera.
Wengen-Grindelwald eller omvänt kan ju även göras på skidorna via övriga liftar.

Från flygplatsen är det alltid samma pris, om du inte vågar kolla och boka "sparbiljett" på nätet. Tror du måste boka en viss avgång då, så kanske mest en option på vägen hem när man inte behöver oroa sig för när planet landar och väntan på bagage etc.

Från flygplatsen är det alltid samma pris, om du inte vågar kolla och boka "sparbiljett" på nätet. Tror du måste boka en viss avgång då, så kanske mest en option på vägen hem när man inte behöver oroa sig för när planet landar och väntan på bagage etc.

Det finns en variant till för att få ner prislappen på tågbiljetten, "SaverDay Pass" vilket medger resor till 05:00 dagen därpå. Biljetten kan bara köpas online, och släpps, iirc, 60 dagar i förväg (googla gärna). Körde med det i våras på sträckan Verbier <-> Zurich Flygplats. Funkade kalas. Extra bonus att de gäller även på Postbussen.

Rabatten är typ 50%, vill jag minnas, och det spelar ingen roll ifall du åker 5 minuter eller 5 timmar.

Vid biljettköpet, så får man ange vilken dag man önskar att biljetten skall gälla, sen är det bara att printa ut PDF-biljetten :)

Tillbaka
Topp