Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Takbox experter sökes
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Radler" data-source="post: 1338487" data-attributes="member: 144594"><p>Det beror också på vinden vilket jag själv inte funderat på förrän jag kört med takbox på elbil. Innan jag hade elbil tänkte jag inte så mycket på sånt.</p><p></p><p>En vanlig frisk höstbris i motvind på 11 m/s motsvarar +40 km/h vilket med takbox på kan göra enorm skillnad i förbrukning på motorväg. Att köra i 120 km/h är ok, men i vind motsvarande 160 blir laddstoppen alldeles för täta på långresa i kyla. Visserligen går det åt andra hållet vid medvind men det är en klen tröst och vinden gör som den vill. Vindfaktorn gör det också svårt att konsekvent utvärdera takboxens inverkan. Men den gör skillnad på marginalen helt klart.</p><p></p><p>Så vi försöker pula in skidorna i bilen. Har funderat på bakbox men de flesta är för korta och/eller galet dyra. Ett alternativ kan vara att skaffa ett cykelställ med plattform för dragkroken och surra fast skidorna i täta fodral på tvären ovanpå det men har ej testat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Radler, post: 1338487, member: 144594"] Det beror också på vinden vilket jag själv inte funderat på förrän jag kört med takbox på elbil. Innan jag hade elbil tänkte jag inte så mycket på sånt. En vanlig frisk höstbris i motvind på 11 m/s motsvarar +40 km/h vilket med takbox på kan göra enorm skillnad i förbrukning på motorväg. Att köra i 120 km/h är ok, men i vind motsvarande 160 blir laddstoppen alldeles för täta på långresa i kyla. Visserligen går det åt andra hållet vid medvind men det är en klen tröst och vinden gör som den vill. Vindfaktorn gör det också svårt att konsekvent utvärdera takboxens inverkan. Men den gör skillnad på marginalen helt klart. Så vi försöker pula in skidorna i bilen. Har funderat på bakbox men de flesta är för korta och/eller galet dyra. Ett alternativ kan vara att skaffa ett cykelställ med plattform för dragkroken och surra fast skidorna i täta fodral på tvären ovanpå det men har ej testat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Takbox experter sökes
Tillbaka
Topp