Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tälta i Riksgränsen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TommyVince" data-source="post: 1145602" data-attributes="member: 166834"><p>Rolig berättelse jag stötte på under tågresa hem. Ett tyskt par hade gett sig ut på upptäcksfärd för att hikea norska fjällen. Efter något överläggande så bestämde de sig för att inte ge sig ut på den fem dagar långa turen utan istället slå om till abisko och narvik dagsturer med övernattning. Väldigt bra kände jag. Då slapp fjällräddningen åka på en trip till. Hur som, de hade haft en del intressanta upplevelser när de testa sin utrustning. </p><p></p><p>3-säsongstält ventilerar friskt i vinterfjäll. Något som tydligen inte är jätteuppskattat när det kröp ner till -25. De försökte åtgärda det med att skotta över springorna. Dock visade det sig svårt att göra utan att snön lade sig mot förtältet och långsamt smälte och blötte ner allt, inklusive sovsäck och tysk. </p><p></p><p>De hade inte testat sovsäckarna tidigare och överraskades negativt med att behöva ha alla kläder på sig, inklusive dagens blöta för att försöka hålla värmen. Dessutom stoppade de ner huvet och försökte värma sovsäcken med andningen. Resultat var att säcken frös på insidan till morgonen. Var tydligen inte den bästa sömnen. </p><p></p><p>Efter samtalet är jag väldigt glad att de aldrig kom iväg på deras stora expedition. Och jag kan delge mig råden: </p><p></p><p>+ 4-säsongstält</p><p>+ testa din säck någon kväll innan så att du vet hur kallt du kan ta den. Tips: merinoullsliner. Hygieniskt och värmer förvånansvärt mycket. </p><p>+ andas inte ner i säcken. (Förslag på hur folk ska hålla näsan varm mottages förövrigt för framtida tips till tyskar)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TommyVince, post: 1145602, member: 166834"] Rolig berättelse jag stötte på under tågresa hem. Ett tyskt par hade gett sig ut på upptäcksfärd för att hikea norska fjällen. Efter något överläggande så bestämde de sig för att inte ge sig ut på den fem dagar långa turen utan istället slå om till abisko och narvik dagsturer med övernattning. Väldigt bra kände jag. Då slapp fjällräddningen åka på en trip till. Hur som, de hade haft en del intressanta upplevelser när de testa sin utrustning. 3-säsongstält ventilerar friskt i vinterfjäll. Något som tydligen inte är jätteuppskattat när det kröp ner till -25. De försökte åtgärda det med att skotta över springorna. Dock visade det sig svårt att göra utan att snön lade sig mot förtältet och långsamt smälte och blötte ner allt, inklusive sovsäck och tysk. De hade inte testat sovsäckarna tidigare och överraskades negativt med att behöva ha alla kläder på sig, inklusive dagens blöta för att försöka hålla värmen. Dessutom stoppade de ner huvet och försökte värma sovsäcken med andningen. Resultat var att säcken frös på insidan till morgonen. Var tydligen inte den bästa sömnen. Efter samtalet är jag väldigt glad att de aldrig kom iväg på deras stora expedition. Och jag kan delge mig råden: + 4-säsongstält + testa din säck någon kväll innan så att du vet hur kallt du kan ta den. Tips: merinoullsliner. Hygieniskt och värmer förvånansvärt mycket. + andas inte ner i säcken. (Förslag på hur folk ska hålla näsan varm mottages förövrigt för framtida tips till tyskar) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tälta i Riksgränsen?
Tillbaka
Topp