Tandskydd?

beerge

Ny medlem
Tandskydd?
Har råkat ut för en inte alltför angenäm olycka med knä och käke inblandat!
Så jag undrar om det finns tandskydd för utförsåkning?
Ett skydd som hindrar att bita ihop?, liknande nåt som finns inom boxning kanske?

mvh/martin

Tandskydd?
hemm ja du ,...du kan ju köpa ett vanligt tandskydd. som man har i tex hockey. tror mitt e 3 mm i tjocklek...boxningsskydd e betydligt tjockare(ruggigt obekvämt att ha en hel skiddag).dom kostar ca 800 o göra hos tandläkaren.om du inte bor i närheten av karlstad så kan ja fixa för 300 åt dej..de finns dock tandskydd att köpa på intersport för typ 50 spänn.men med dom går de inte andas eller prata som folk..

Tandskydd?
Tycker att tandskydd borde vara lika flitigt använt som hjälm och ryggskydd.. jag är inget helgon själv men högst upp på min inköpslista är tandskydd och ryggskydd inför nästa säsong..

Tandskydd är nog ovärdeligt, det är inte bara Seth Morrisson som laddar 200m dropp med fet backflip som har nytta av d. Krossade tänder är nog lika ovälkommet som krossade ryggkotor eller spräckt skallben! ..

Tandskydd är inte dyrt och finns nog att köpa på vilken välsorterad hockey/sport affär..

/ ski safe !?

Tandskydd?
Använder själv ryggskydd och hjälm men inte tandskydd. Som Sturesson säger så borde ju krossade tänder vara lika ovälkommet som trasiga ryggkotor. Saken är väl den att tänder går att reparera medans ryggkotor innehåller lite mer avancerade saker och kan ge betydligt värre skador än en utslagen tand.

Kanske får införskaffa ett tandskydd till vintern iaf ;)

Tandskydd?
Man klarar sig nog bra med det för 50 spänn, det räcker väl med att sätta i det om man ska droppa eller kanske åka nära klippor. Åka runt med det hela tiden verkar mest jobbigt.

Tandskydd?
mm jo tänder är ju inget som ger permanent förlamning etc.. men dagens tandvård är inte billig.. att laga en flisa i en framtand kan kosta 9000:-, kan man ju tänka sig vad d kan landa på om d är mer än en flisa som åkt!?..

jovisst skulle mna ju kunna ha det när mna ska droppa stort, men jag tänker mig sernariot att man laddar på lite i pisten, jag själv vet precis vad jag håller på med.. men inte alla som vet d, inte så kul o bli påkörd och då kan allt hända! ..

Tandskydd?
Många som åker med tandskydd? Inte det första jag tänker på när jag tänker skidor...
Men trenden går ju mot att skydda sig mer och det är ju bara positivt. Integralhjälm är ju annars ett alternativ, eller så använder man båda.

Nackdelen är att om man står i liftkön med integralhjälm, dainesepyjamas och tandskydd så förväntar sig folk att man ska uträtta underverk på skidor, annars är man en tönt. Många tycker väl att man måste åka "tillräckligt hårt" för att ha nytta av bra skyddsutrustning. Det har nästan blivit FÖR tufft att ha skydd och folk tycker man är extremt overkill om man har en gedigen skyddsutrustning. Fast man är hellre idiotförklarad än rullstolsbunden...

Hur mycket tandskador förekommer vid skidåkning?
Vanligt problem med tand/käkskador?
Är tandskydd värt obehaget att åka runder med det hela dagen?

Lösningen med att ha det i fickan och använda det vid när man ska droppa eller dylikt tror jag inte på. Som att åka med hjälmen i ryggsäcken och tänka "jag tar på den när jag behöver den"

Tandskydd?
Du förespråkar alltså att man bör skippa helt att ha tandskydd för att det är jobbigt? Och tror inte på lösningen att ha ett tandskydd i fickan man kan ta på vid behov.

Jag håller med om att det säkert är jobbigt att ha på sig hela tiden, men tror absolut att det kan vara värt att köpa ett tandskydd för 50 spänn att sätta på vid drop. Kanske inte för tändernas skull, men mest för tungan. Har som tur inte fått tungan emellan än, men den dan man får det önskar man nog man hade haft på sig ett tandskydd.

Förmodligen kommer man ju glömma skiten när man står där ovanför kanten skraj som fan och helpumpad med adrenalin, men ändå ;)

Tandskydd?
Ja tyvärr har du ju rätt i att man måste åka "hårt" för att förtjäna att ha skydd på kroppen.. d är ju helt klart en neg trend på ett sunt förnuft, men jag tar hellre smällen att vara idotförklarad isf.. d är det värt..

när jag som ung tävlingsåkare skidor så var det en i klubben (ngt år äldre än mig) som under vanlig åkning i backen laddade lite för hårt över ett krön, flög för långt och vid landningen var för svag i låren för att stå imot kompretionen och krossade sin käke på sina knän, där till så gick det ett antal tänder. detta var ändå i sin ålder erfaren och duktigåkare som råkade ut för detta.. så allt kan hända..

jag tror inte man har skyddet i munnen en hel dag. du sitter o tar en vila på resturangen, backen eller helt enkelt sitter i liften.. se på hockey spelare i varje byte så sitter dom med skyddet antigen i handen eller dyl.. tror heller inte d är allt för obekvämt.. det är ju trots allt uppvärmt och helt format efter dina egna tänder och tandkött. jag ska iaf testa att ha det.. tror på det i längden!..

/he bare å åk!!

Tandskydd?
funtar också på att skaffa knäskydd.. plattlandade på en sjua i vintras o knäa mej själv i käften. krossade en massa tänder på undre käken.
pratade med min tandläkare, det kostar här där jag bor runt 800 kr för tandskydd..

(=

Tandskydd?
FFSuper: Jag sade att jag inte tror på ett skydd man tar på sig vid tillfällen då man förväntas krascha. Oftast händer olyckorna vid oväntade och små fall.
Med andra ord så är chansen relativt liten för att skyddet sitter i flabben då man behöver det.

Om man nu anser sig behöva ett tandskydd så tror jag på ett dyrare skydd som är anpassat efter ens egna tänder. Det borde vara bekvämare och skydda bättre, vilket ökar sannolikheten att man använder det då olyckan eventuellt inträffar.

Tandskydd?
Jag tror inte att ni behöver köpa de dyrare skydden, jag har själv ett boxningstandskydd för 50:- som du först kokar några sekunder och sen biter du bara ihop så har du ett grymt skydd som är anpassat efter dina egna tänder. Det känns lite konstigt att andas och prata igenom det till en början, men det försvinner snabbt. Enkelt att ha i fickan och enkelt att stoppa in innan ett stort dropp eller en hård rail...

Tandskydd?
jag kör inte med tandskydd har ett dock, man kan fara till tandläkaren o fråga om tandskydd så kommer dom att hjälpa dig, ett som kostar femti spänn på teamsportia skyddar verkligen inte lika bra som ett riktigt tandskydd, ett riktigt skyddar även käkbenet, dom som kostar femti spänn skyddar nästan ingenting alls, dom håller bara tänderna på plats...

Tandskydd?
"När jag vet att jag inte ska vurpa då kör jag utan skydd, därför kör jag alltid med skydd" Citat av någon

Tandskydd låter ju faktiskt bra. Är rätt obehagligt att slå tänder och andra saker i munnen. Dock skulle jag ha större nytta av ett anti bita mig i tungan skydd.

Tandskydd?
sombody: när du använder ett tandskydd så får du inte ut tungan mellan tänderna.. så du skyddar den oxå.
Jag använder det när jag spelar innebandy, åker skidor och så mycket annat då jag har en dum jäkla ovana att kuta omkring med käften som en fågelholk.. :O

Tandskydd?
En annan fin grej med tandskydd är att du minskar risken för hjärnskakning när du dunkar i hakan, det är inte bara ett skydd för tänderna! Den lilla dämpningen som gummit erbjuder gör det värt att ha om du laddar på ordentligt.

Jag tycker faktiskt att den här diskussionen är extremt kulturellt betonad om jag får säga så...

Tittar du på åkare i Kanada och USA så är det fler som åker med tandskydd än med ryggskydd. Det märks verkligen att det är mode i skandinavien att åka med ryggskydd, och att det inte är det i nordamerika. Så jag skulle säga att vad man tycker är rätt och fel, och hur man gör eller inte gör, det beror mkt på vart du kommer från. Seth Morrisson tycker till exempel att det är bättre med tandskydd och hjälm än med ryggskydd för att droppa klippor, och medeljibbaren från sverige föredrar ryggskydd i parken, men inte tandskydd.

Det är lite som bakvända världen skulle jag säga: När du droppar klippor borde du vara mer rädd för att krossa ryggen mot en hajfena än att slå i hakan, och när du åket park så är nog risken större att du slår hakan i knät eller railet än att du krossar ryggen, men men.

Jag tycker det funkar fint med att ha ett i fickan och trycka in det när jag ska raila något läskigt! Jag har haft en rejäl hjärnskakning från att ha landat på hakan och det vill jag inte ha igen!

yada yada, David

Tandskydd?
Har själv slagit tänderna i knät när jag skulle göra en volt (utan skidor) -vilket ledde till flera utslagna framtänder. Då jag blott var sjutton bast vid tidpunkten så kostade inte alla tandläkarbesök mig någonting men jag fick betala ett dyrt pris ändå. Två veckor på sjukhus med 6 operationer med narkos + 3 dagars spolning av knät pga den inflammation som följde på olyckan. Vikten av att skydda tänderna kan inte överdrivas.
Har kört på ett 50-kronorsskydd de senaste åren när jag kört kampsport och det har funkat bra. Problemet är att du måste bita ihop (och helst inte ha alltför mycket underbett) för att det ska hjälpa. Är du då trött och flåsar som en hund så ligger du i riskzonen. Å andra sidan är det samma sak som en sopig hjälm -det är 1000 gånger bättre än ingen hjälm. Har kört flera år med en ultralätt fallskärmshopparhjälm i low-tech-plast vilket antagligen skyddat mig från invaliditet flera gånger. Så har du inte råd med det skräddarsydda tandskyddet så tar du det som du har råd med

Tandskydd?
Ja det är mkt som talar för fördelar med att använda tandskydd..

kom o tänka på en sak ang. att man bör bita ihop för att tandskyddet ska fungera optimalt. tror inte detta är ett stort problem.

Ofta är det nog en naturlig reaktion att bita ihop tänderna när man känner att det kommer gå åt hel...te. iaf så gör jag det i de flesta fall.. men tandskydd är nog ett tillbehör som kommer bli mer o mer vanligt.

Tandskydd?
vad jag själv tycker är att du ska kontakta killen i karlstad för tillverkning av tandskydd, jag har idag ett sånt billigare alt och det är inte bekvämt för 5 öre.

Tandskydd?
Åkte själv ned för en liten driva i gränsen i flatljus ned till plattlandning å smällde knät i hakan, tjöt som fan i skallen resten av dagen och ont i käken i nån dag. tror faktiskt tandskydd hade hjälpt rätt bra till en sån sak. blev ju som inga riktiga problem, men bekvämare hade de blivit åtminstone.

Tandskydd?
dom tandskydden för 50 kr är underbara..spelar rugby och vi har såna skydd i munnen i upp till 3 tim i sträck och man blir inte trött av det..men man måste göra iordning dom ordentligt..koka och bita och suga och trycka med fingrarna så blir det görgott....har inte en tänkt tanken med tandskydd i backen men det ska jag testa nästa år kan jag lova....no pain, no gain

Tandskydd?
v-larsson, dom skyddar inte ifall du slår upp knät i hakan. Det är ju bara en liten stålbåge som går några cm utanför ansiktet, och dom är till för att skydda mot portar då man åker slalom, super-g osv.

Tandskydd?
Det handlar ju om att begränsa d skador man kan råka ut för.. om du skulle få välja.. bruten käke men med intakta tänder eller bruten käke med krossade tänder så skulle iaf jag heller välja endast en krossad käke. det är ju samma sak som att använda hjälm, den hjälper inte mot att bryta ett ben, men kan rädda skallen i det fall som orsakade det brutna benet.

Tandskydd?
Tandskydd i all ära, men man skall passa sig för integralhjälm menar nu jag... I vilket fall som helst måste det vara en som är gjord för skidåkning. Blir lite samma problematik som med de töntiga handledsskydden för snowboards. Du sparar kanske handleden, men armbågen ryker...

Tänk dig att du kommer med bra fart och får ett skär. Väl på marken hänger så hakdelen av integralaren fast i snöskorpan... There goes the neck.

Kanske man borde satsa på ett nackskydd i stället... Hmmm.. Kommer väl sluta som Ulf Samuelsson (robocop) tillslut...

Tandskydd?
Riddarrustning är otroligt tungt och bökigt om man ska åka skidor. De gamla riddarna klev sällan av hästryggen just på grund av den otroliga belastningen som rustningen medförde på deras stackars lemmar. Dessutom skulle en riddarrustning medföra perspiration i monsunregns-klassen..
Däremot skulle du synas och skulle säkert få bra kontakt med brudarna då ni liksom har ett naturligt samtalsämne ;)

Tandskydd?
shit!.. tänka sig -20 och snålblåst och där står mna på toppen i riddarsrustning!.. snacka om att bli kallt! men det finns ju en bra grej med d, d är ju att lura alla ungar o brats att slicka på metallen.. då kan man ju få det hyffsat vindtätt med ett gäng ungar fastlimmade mot rustningen! ;).. men då är d ju lite värre för då blir det ju ännu tyngre!..

nä.. det får nog räcka med en bra hjälm, tandskydd, ryggskydd och ett bra mått med sunt förnuft så ska man väl kunna undvika att omkomma under sin skidresa!

Tillbaka
Topp