En annan fin grej med tandskydd är att du minskar risken för hjärnskakning när du dunkar i hakan, det är inte bara ett skydd för tänderna! Den lilla dämpningen som gummit erbjuder gör det värt att ha om du laddar på ordentligt.
Jag tycker faktiskt att den här diskussionen är extremt kulturellt betonad om jag får säga så...
Tittar du på åkare i Kanada och USA så är det fler som åker med tandskydd än med ryggskydd. Det märks verkligen att det är mode i skandinavien att åka med ryggskydd, och att det inte är det i nordamerika. Så jag skulle säga att vad man tycker är rätt och fel, och hur man gör eller inte gör, det beror mkt på vart du kommer från. Seth Morrisson tycker till exempel att det är bättre med tandskydd och hjälm än med ryggskydd för att droppa klippor, och medeljibbaren från sverige föredrar ryggskydd i parken, men inte tandskydd.
Det är lite som bakvända världen skulle jag säga: När du droppar klippor borde du vara mer rädd för att krossa ryggen mot en hajfena än att slå i hakan, och när du åket park så är nog risken större att du slår hakan i knät eller railet än att du krossar ryggen, men men.
Jag tycker det funkar fint med att ha ett i fickan och trycka in det när jag ska raila något läskigt! Jag har haft en rejäl hjärnskakning från att ha landat på hakan och det vill jag inte ha igen!
yada yada, David