Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tankar kring ditt "quiver" inför 11/12?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 895344" data-attributes="member: 46762"><p>Oj, nu fick man tänka till lite över vilka skidor man har nuförtiden...</p><p></p><p>Om vi börjar smalt och går uppåt...</p><p></p><p>Jag sålde mina gamla slalomskidor för några veckor sedan, ett par <em>Salomon 3V Lab 165cm</em> då de kändes lite väl mjuka och sällan användes. Kul i Stockholm, men i backar med mer än 100m fallhöjd är storslalom så mycket roligare! Jag behåller med andra ord mina fantastiska <em>Atomic GS12 191cm</em>, även om de sällan åks är det en fantastisk skida som är betydligt mångsidigare än man tror. Bättre skida att bröta pist med i Åre finns knappt!</p><p></p><p>Nästa breddkategori blir parskidorna. Har ett par <em>Salomon Dumont 176cm</em> med FKS155 som jag har som slitochsläng-parkskida. Längden gör inte riktigt skidan rättvisa (har haft ett par 181'or tidigare, $$$) så den känns kort och stabbig. Jag kommer ha kvar dem, men det blir för rails only. </p><p>Nyköp blir det däremot för ett par <em>Salomon 2012 </em>i den nya 186-längden. En ruggigt kul skida i 179cm, men jag saknade lite längd. I 186-längd kommer det vara en löjligt perfekt allroundskida för mig. Perfekt parkskida för min typ av parkåkning (fokus hopp/butters) och tillräckligt mycket skida för att ta med ut i pisten och lite utanför. Bestyckas givetvis med STH16.</p><p></p><p>Mina <em>DPS Wailer 112RP 190cm</em> med FKS185 får givetvis vara kvar, carvingmaskiner utan dess like och en offpistskida som klarar allt! Har hudar till dessa och måste styra trekkers (lånat tidigare). Det jag saknade/inte gillade med 112'orna är det som MnO (givetvis) är inne på. Lite för mycket rocker vilket gör att de tappar i döda-stora-berg-segmentet. De saknar det som är så fantastiskt med mina gamla <em>Lotus 120 190cm</em>, det konstanta stomp-läget och avsaknaden av hastighetsbegränsning. Lotusarna är kvar, dock avmonterade och kommer nog förvandlas till jävligt exklusiva bokhyllor någon gång i framtiden.</p><p></p><p>Vi kommer alltså helt osökt till mitt andra inköpsområde, avslutningen i mitt quiver, avrundningen med det som skall vara den roligaste skidan. Jag och några polare har Japan-planer för januari, så jag känner mig befogad att gå balls to the wall... Drömmen hade ju varit ett par DPS Lotus 138 190cm. Jag tror ett par Hybrider hade räckt, lite billigare och jag känner inte riktigt behovet av att ha en superduperlätt skida som Pure ger.</p><p>Mitt andra alternativ som jag faktiskt lutar åt är ett par <em>Salomon Rocker2 192cm</em>. Antagligen inte samma insanely bra puderskida som ett par 138'or, men de blir betydligt billigare (ni kanske ser ett mönster...) och så kan man ju köra lite baklänges och antagligen snurra betydligt bättre. </p><p></p><p>Det som skall ut är redan sålt, dvs. sl-skidorna, och jag går och funderar/väntar på att få sätta tänderna i 2012 och ett par puderplank.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 895344, member: 46762"] Oj, nu fick man tänka till lite över vilka skidor man har nuförtiden... Om vi börjar smalt och går uppåt... Jag sålde mina gamla slalomskidor för några veckor sedan, ett par [i]Salomon 3V Lab 165cm[/i] då de kändes lite väl mjuka och sällan användes. Kul i Stockholm, men i backar med mer än 100m fallhöjd är storslalom så mycket roligare! Jag behåller med andra ord mina fantastiska [i]Atomic GS12 191cm[/i], även om de sällan åks är det en fantastisk skida som är betydligt mångsidigare än man tror. Bättre skida att bröta pist med i Åre finns knappt! Nästa breddkategori blir parskidorna. Har ett par [i]Salomon Dumont 176cm[/i] med FKS155 som jag har som slitochsläng-parkskida. Längden gör inte riktigt skidan rättvisa (har haft ett par 181'or tidigare, $$$) så den känns kort och stabbig. Jag kommer ha kvar dem, men det blir för rails only. Nyköp blir det däremot för ett par [i]Salomon 2012 [/i]i den nya 186-längden. En ruggigt kul skida i 179cm, men jag saknade lite längd. I 186-längd kommer det vara en löjligt perfekt allroundskida för mig. Perfekt parkskida för min typ av parkåkning (fokus hopp/butters) och tillräckligt mycket skida för att ta med ut i pisten och lite utanför. Bestyckas givetvis med STH16. Mina [i]DPS Wailer 112RP 190cm[/i] med FKS185 får givetvis vara kvar, carvingmaskiner utan dess like och en offpistskida som klarar allt! Har hudar till dessa och måste styra trekkers (lånat tidigare). Det jag saknade/inte gillade med 112'orna är det som MnO (givetvis) är inne på. Lite för mycket rocker vilket gör att de tappar i döda-stora-berg-segmentet. De saknar det som är så fantastiskt med mina gamla [i]Lotus 120 190cm[/i], det konstanta stomp-läget och avsaknaden av hastighetsbegränsning. Lotusarna är kvar, dock avmonterade och kommer nog förvandlas till jävligt exklusiva bokhyllor någon gång i framtiden. Vi kommer alltså helt osökt till mitt andra inköpsområde, avslutningen i mitt quiver, avrundningen med det som skall vara den roligaste skidan. Jag och några polare har Japan-planer för januari, så jag känner mig befogad att gå balls to the wall... Drömmen hade ju varit ett par DPS Lotus 138 190cm. Jag tror ett par Hybrider hade räckt, lite billigare och jag känner inte riktigt behovet av att ha en superduperlätt skida som Pure ger. Mitt andra alternativ som jag faktiskt lutar åt är ett par [i]Salomon Rocker2 192cm[/i]. Antagligen inte samma insanely bra puderskida som ett par 138'or, men de blir betydligt billigare (ni kanske ser ett mönster...) och så kan man ju köra lite baklänges och antagligen snurra betydligt bättre. Det som skall ut är redan sålt, dvs. sl-skidorna, och jag går och funderar/väntar på att få sätta tänderna i 2012 och ett par puderplank. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tankar kring ditt "quiver" inför 11/12?
Tillbaka
Topp