Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tankar om helikopterskidåkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 236303" data-attributes="member: 13851"><p>Kanske vore litet fakta från dom som provat, och inte en massa påståenden från folk som inte varit i närheten av en helikoptern ,nåt att ta del av.</p><p></p><p>Peter K har ju skrivit att under en roadtrip i Canada skall man lägga några dagar på en heliski när vädret är ok. Då får man "valuta" för pengarna i alla fall relativt sett. Och han hänvisar till sina erfarenheter. Exakt min åsikt. Bra information.</p><p></p><p>Man skall ha klart för sej att helibolagen flyger för att få verksamheten att gå ihop och ge en vinst, oavsett om dom ligger i Canada eller någon annan stans på klotet.</p><p>Flyger gör man när det är flygväder och inte alltför farligt. Hur snön är är inte deras buissenes. Dom transporterar upp folk på berget, och försöker ta dom ner helskinnade.</p><p></p><p>Eftersom jag inte flugit i Canada, ännu, beskriver jag dom platser jag känner till och provat!!!</p><p></p><p>Vanligaste stället som dom flesta svenska skidåkare kommer i kontakt med är väl La Tuile där man lastar på gränsen till Frankrike och har några landningsplatser på den Italienska sidan med Ruitorglacieran ner mot Mazure ovanför St foy som uppsamlingsplats.</p><p>Den har jag gjort ett antal gånger med mycket varierande förhållanden från drömskidåkning till bristande skare.</p><p></p><p>Monte Rosa. Lastplats strax nedanför övergången till Alagna från Gressoneysidan.</p><p>Medioker heliski, iofs stora fallhöjder men smala passager i glacierområden gör det blir uppkört ganska snart om man inte är först efter ett snöfall. Nerfarten till Zermatt klart överreklamerad.</p><p></p><p>Verbier, Lastplats strax ovanför Orsier varifrån man flyger på antingen Petit Combin eller Trientglacieren. Mycket bra och enorm fallhöjd, varierande nerfarter gör att en bra guide hittar egna spår.</p><p></p><p>Val Grischence. Den enda i den här delen av Europa som erbjuder Canadaliknande förhållanden. Ett område utan liftar bara heli vilket gör trängseln på berget obefintlig.</p><p></p><p>Åre. Snasahögarna. Där kan man lika gärna gå upp då får man en större upplevelse och det är gratis.</p><p></p><p>Men när jag vunnit på lotto eller valla eller fått ett arv skall jag lägga en massa dollar på en helivecka i Canada. Det är säker en livsupplevelse, oavsett om man får dela helin med ett antal stenrika gentlemen.</p><p>Mors</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 236303, member: 13851"] Kanske vore litet fakta från dom som provat, och inte en massa påståenden från folk som inte varit i närheten av en helikoptern ,nåt att ta del av. Peter K har ju skrivit att under en roadtrip i Canada skall man lägga några dagar på en heliski när vädret är ok. Då får man "valuta" för pengarna i alla fall relativt sett. Och han hänvisar till sina erfarenheter. Exakt min åsikt. Bra information. Man skall ha klart för sej att helibolagen flyger för att få verksamheten att gå ihop och ge en vinst, oavsett om dom ligger i Canada eller någon annan stans på klotet. Flyger gör man när det är flygväder och inte alltför farligt. Hur snön är är inte deras buissenes. Dom transporterar upp folk på berget, och försöker ta dom ner helskinnade. Eftersom jag inte flugit i Canada, ännu, beskriver jag dom platser jag känner till och provat!!! Vanligaste stället som dom flesta svenska skidåkare kommer i kontakt med är väl La Tuile där man lastar på gränsen till Frankrike och har några landningsplatser på den Italienska sidan med Ruitorglacieran ner mot Mazure ovanför St foy som uppsamlingsplats. Den har jag gjort ett antal gånger med mycket varierande förhållanden från drömskidåkning till bristande skare. Monte Rosa. Lastplats strax nedanför övergången till Alagna från Gressoneysidan. Medioker heliski, iofs stora fallhöjder men smala passager i glacierområden gör det blir uppkört ganska snart om man inte är först efter ett snöfall. Nerfarten till Zermatt klart överreklamerad. Verbier, Lastplats strax ovanför Orsier varifrån man flyger på antingen Petit Combin eller Trientglacieren. Mycket bra och enorm fallhöjd, varierande nerfarter gör att en bra guide hittar egna spår. Val Grischence. Den enda i den här delen av Europa som erbjuder Canadaliknande förhållanden. Ett område utan liftar bara heli vilket gör trängseln på berget obefintlig. Åre. Snasahögarna. Där kan man lika gärna gå upp då får man en större upplevelse och det är gratis. Men när jag vunnit på lotto eller valla eller fått ett arv skall jag lägga en massa dollar på en helivecka i Canada. Det är säker en livsupplevelse, oavsett om man får dela helin med ett antal stenrika gentlemen. Mors [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tankar om helikopterskidåkning?
Tillbaka
Topp