Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tävling Mest skidor - minst utsläpp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 238112" data-attributes="member: 47541"><p>Då har jag gjort en djupdykning i skidanläggningarns utsläpp CO2. Genom att titta i SkiStars årsredovisning 2004-2005 fick jag fram att hela koncernen hade ett årligt utsläpp på 3356 ton (de minskade faktiskt sina utsläpp från tidigare år, tummen upp!). Detta rapporterade de till ett miljöindex som försäkringsbolaget Folksam för över börsnoterade företag. De slog ut denna siffra över antal omsatta miljoner och fick då fram värdet 3.4 ton/omsatta miljoner kronor.</p><p></p><p>Jag tog då omsättningen från de enskilda anläggningarna SkiStar hade vid det tillfället, Åre, Sälen, Vemdalen och Hemsedal och gångrade det med 3.4 för att få fram vad de enskilda skidanläggningarna släppte ut.</p><p></p><p>Sedan tittade jag på antalet skiddagar för varje anläggning och delade det med antalet kg utsläppt CO2. Då får vi fram det värde som man som enskild person är medskyldig till att skidanläggningen släpper ut.</p><p></p><p>Resultatet blev följande (presenterat i antal kg utsläppt CO2 per skiddag):</p><p></p><p>Åre: 0,98</p><p>Hemsedal: 1,15</p><p>Sälen: 1,07</p><p>Vemdalen: 0,58</p><p></p><p>Så jag föreslår att schablonvärdet för liftbunden skidåkning blir 1 kg/skiddag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 238112, member: 47541"] Då har jag gjort en djupdykning i skidanläggningarns utsläpp CO2. Genom att titta i SkiStars årsredovisning 2004-2005 fick jag fram att hela koncernen hade ett årligt utsläpp på 3356 ton (de minskade faktiskt sina utsläpp från tidigare år, tummen upp!). Detta rapporterade de till ett miljöindex som försäkringsbolaget Folksam för över börsnoterade företag. De slog ut denna siffra över antal omsatta miljoner och fick då fram värdet 3.4 ton/omsatta miljoner kronor. Jag tog då omsättningen från de enskilda anläggningarna SkiStar hade vid det tillfället, Åre, Sälen, Vemdalen och Hemsedal och gångrade det med 3.4 för att få fram vad de enskilda skidanläggningarna släppte ut. Sedan tittade jag på antalet skiddagar för varje anläggning och delade det med antalet kg utsläppt CO2. Då får vi fram det värde som man som enskild person är medskyldig till att skidanläggningen släpper ut. Resultatet blev följande (presenterat i antal kg utsläppt CO2 per skiddag): Åre: 0,98 Hemsedal: 1,15 Sälen: 1,07 Vemdalen: 0,58 Så jag föreslår att schablonvärdet för liftbunden skidåkning blir 1 kg/skiddag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tävling Mest skidor - minst utsläpp
Tillbaka
Topp