Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tech bindings som inte går sönder!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1100479" data-attributes="member: 83225"><p>Fast då tänker du fel. Behöver du skruva upp bindningen högre på din-skalan så är det fel bindning. Anledningen till att techbindningar generellt fungerar dåligt vid hård åkning på hårt underlag är att de saknar elasticitet. Om du kompenserar för dålig elasticitet genom att skruva upp DIN så kommer dina knän gå åt helvete när du råkar falla i lägre fart. </p><p></p><p>De enda bindningar som jag vet som har rejäl elasticitet i horisontalled är Diamirs Vipec/Tecton och Dynafits Radical2.0/Beast. Vipec/Tecton har dessutom elasticiteten i tån (som vanliga bindningar). Därför är dessa att föredra om du vill ha en bindning som inte äventyrar knäna för att undvika tjuvsläpp. </p><p></p><p>Den enda anledningen att köra Beast14 istället för 16 är att tån är en annan konstruktion. Den kritik som Beast16 huvudsakligen fått är att det kan fastna snö i tådelen och att tån gått sönder ibland. Jag har själv en Beast16 och när tån gått sönder har man fått nya utan krångel. Snön går också att undvika genom silikonspray och att alltid låsa och låsa upp tån några ggr snabbt när man tar av sig den i puder. Sen är det bra att alltid bära runt på den med tån i "stängt" läge, då kan den inte frysa i ytterläget. Beast14-tån har dock inte det problemet eftersom det i realiteten är en Radical2.0-tå. Häldelen är ju så pass rejäl även på 14-varianten att den torde räcka långt för de flesta. Jag har kört mina 16 på 118-midja och även pressat dem i hårt pist men har väl DIN på ca 9 (188cm och strax under 80kg) Eftersom Beast-hälen flexar i längsled och dessutom har extra hakar på ovansidan så motsvarar ju vertikalutlösningen på den vilken vanlig alpinbindning som helst. Däremot saknar den ju helt vertikalutlösning i tån, vilket man ska vara medveten om. </p><p></p><p>Jag skulle inte kalla</p><p> [USER=80520]@Vattendroppe[/USER] s förslag för chargeiga men jag tror snarare att han använde dem som exempel på att techbindningar inte alls har rykte om sig att gå sönder, däremot är funktionen inte alltid avsedd för all typ av åkning och att det är två separata frågor. </p><p></p><p>För att förstå hur Beasten funkar så är den här videon rätt bra [MEDIA=youtube]VOIdsGgEru0[/MEDIA]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1100479, member: 83225"] Fast då tänker du fel. Behöver du skruva upp bindningen högre på din-skalan så är det fel bindning. Anledningen till att techbindningar generellt fungerar dåligt vid hård åkning på hårt underlag är att de saknar elasticitet. Om du kompenserar för dålig elasticitet genom att skruva upp DIN så kommer dina knän gå åt helvete när du råkar falla i lägre fart. De enda bindningar som jag vet som har rejäl elasticitet i horisontalled är Diamirs Vipec/Tecton och Dynafits Radical2.0/Beast. Vipec/Tecton har dessutom elasticiteten i tån (som vanliga bindningar). Därför är dessa att föredra om du vill ha en bindning som inte äventyrar knäna för att undvika tjuvsläpp. Den enda anledningen att köra Beast14 istället för 16 är att tån är en annan konstruktion. Den kritik som Beast16 huvudsakligen fått är att det kan fastna snö i tådelen och att tån gått sönder ibland. Jag har själv en Beast16 och när tån gått sönder har man fått nya utan krångel. Snön går också att undvika genom silikonspray och att alltid låsa och låsa upp tån några ggr snabbt när man tar av sig den i puder. Sen är det bra att alltid bära runt på den med tån i "stängt" läge, då kan den inte frysa i ytterläget. Beast14-tån har dock inte det problemet eftersom det i realiteten är en Radical2.0-tå. Häldelen är ju så pass rejäl även på 14-varianten att den torde räcka långt för de flesta. Jag har kört mina 16 på 118-midja och även pressat dem i hårt pist men har väl DIN på ca 9 (188cm och strax under 80kg) Eftersom Beast-hälen flexar i längsled och dessutom har extra hakar på ovansidan så motsvarar ju vertikalutlösningen på den vilken vanlig alpinbindning som helst. Däremot saknar den ju helt vertikalutlösning i tån, vilket man ska vara medveten om. Jag skulle inte kalla [USER=80520]@Vattendroppe[/USER] s förslag för chargeiga men jag tror snarare att han använde dem som exempel på att techbindningar inte alls har rykte om sig att gå sönder, däremot är funktionen inte alltid avsedd för all typ av åkning och att det är två separata frågor. För att förstå hur Beasten funkar så är den här videon rätt bra [MEDIA=youtube]VOIdsGgEru0[/MEDIA] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tech bindings som inte går sönder!?
Tillbaka
Topp