Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Technica Cochise 120 / 120Dyn - Zero G Guide
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1087383" data-attributes="member: 12152"><p>16/17 är en helt ny pjäxa. Den är mindre i volym och har gått ett antal steg mot en mer traditionell prestandaform jämfört med den gamla som var en ganska volymiös modell. Skalet är tunnare, men samtidigt har Tecnica delvis bytt och även flyttat plasttyper till att bli minst lika vridstyv. Den har också anpassats till fyra spännen istället för tre vilket även det gör att den känns mer prestandainriktad. Den tunnare plasten och den smäckrare innerskon har bantat bort en hel gram och den nya känns avsevärt smidigare och lättare på foten tycker jag, även om jag inte vet skillnaden i exakta siffror. Det faktum att den ser smidigare ut påverkar också känslan förmodligen. Framförallt är det en helt ny passform. Gåläget har en något förändrad design, även om den fortfarande tyvärr är intern. Rörelsefriheten är på pappret bättre i den nya, men det är ingen större skillnad i praktiken tycker jag. </p><p></p><p>I den nya varianten behöver du inte byta sulor utan har Dynafit integrerad i chassit. Den gamla gick också att köra med tech, men då var man tvungen att byta till tech-sulor. Även om det kan finnas fördelar med utbytbara sulor vid slitage är det för dom allra flesta en klar förbättring. </p><p></p><p>Det ska vara rejält billigt om du ska köpa den gamla modellen. Den nya är bättre i allt som jag ser det. </p><p></p><p>De är med största sannolikhet gjutna i samma form så visst är dom snarlika. Cochise är dock gjord i polyether och Zero G i nåt som Tecnica kallar Triax, vilket förmodligen är någon form av grilamid eller liknande. Triax är en aningen lättare plast som skalar av några gram, men den är å andra sidan inte lika spänstig som polyether. Polyether är den plast som normalt används i högprestandapjäxor på pistsidan och det ger bra svar och rapp respons. Viktmässigt ligger den största skillnaden i innerskon och inte i skalet dock. Cochise har en vanlig innersko som förvisso är lätt, men den är ändå tydligt tyngre än den ultralätta varianten som sitter i Zero. </p><p></p><p></p><p>För det ändamålet är Cochise DYN perfekt. Tur eller pist fungerar lika bra. Det är inte någon ultralätt tourer, men den är ändå klart lättare än en vanlig alpinpjäxa. Jag har både racepjäxor och ett par Cochise och i år har jag nog kört 80% på Cochise.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1087383, member: 12152"] 16/17 är en helt ny pjäxa. Den är mindre i volym och har gått ett antal steg mot en mer traditionell prestandaform jämfört med den gamla som var en ganska volymiös modell. Skalet är tunnare, men samtidigt har Tecnica delvis bytt och även flyttat plasttyper till att bli minst lika vridstyv. Den har också anpassats till fyra spännen istället för tre vilket även det gör att den känns mer prestandainriktad. Den tunnare plasten och den smäckrare innerskon har bantat bort en hel gram och den nya känns avsevärt smidigare och lättare på foten tycker jag, även om jag inte vet skillnaden i exakta siffror. Det faktum att den ser smidigare ut påverkar också känslan förmodligen. Framförallt är det en helt ny passform. Gåläget har en något förändrad design, även om den fortfarande tyvärr är intern. Rörelsefriheten är på pappret bättre i den nya, men det är ingen större skillnad i praktiken tycker jag. I den nya varianten behöver du inte byta sulor utan har Dynafit integrerad i chassit. Den gamla gick också att köra med tech, men då var man tvungen att byta till tech-sulor. Även om det kan finnas fördelar med utbytbara sulor vid slitage är det för dom allra flesta en klar förbättring. Det ska vara rejält billigt om du ska köpa den gamla modellen. Den nya är bättre i allt som jag ser det. De är med största sannolikhet gjutna i samma form så visst är dom snarlika. Cochise är dock gjord i polyether och Zero G i nåt som Tecnica kallar Triax, vilket förmodligen är någon form av grilamid eller liknande. Triax är en aningen lättare plast som skalar av några gram, men den är å andra sidan inte lika spänstig som polyether. Polyether är den plast som normalt används i högprestandapjäxor på pistsidan och det ger bra svar och rapp respons. Viktmässigt ligger den största skillnaden i innerskon och inte i skalet dock. Cochise har en vanlig innersko som förvisso är lätt, men den är ändå tydligt tyngre än den ultralätta varianten som sitter i Zero. För det ändamålet är Cochise DYN perfekt. Tur eller pist fungerar lika bra. Det är inte någon ultralätt tourer, men den är ändå klart lättare än en vanlig alpinpjäxa. Jag har både racepjäxor och ett par Cochise och i år har jag nog kört 80% på Cochise. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Technica Cochise 120 / 120Dyn - Zero G Guide
Tillbaka
Topp