Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tecnica Cochise 130
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1142980" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har åkt runt 50-talet dagar med mina Cochise 130 (16/17) uppskattningsvis och jag har gått mycket och använt gångläget frekvent. Jag har inte märkt av några problem överhuvudtaget, men hade jag fått välja hade jag också hellre tagit en extern arm, som hos XTD, eller den nya ZeroG från Tecnica. Inte bara för att det känns fel att inte se vad som händer inne i skalet vid växlingen utan också för att "knappen" som man ändrar läge på är väldigt liten och svår att få tag på under snölås med handskar. En större variant med synlig mekanik hade helt klart varit bättre. Men fungerar gör det för mig i alla fall. I övrigt är jag riktigt nöjd med Cochisen. Sitter bra på min fot och det är en mycket väl avvägd mix mellan klassisk Tecnicakomfort i innerskon och direkthet i åkningen. Inga lättviktare kanske men definitivt inga betongklumpar. Jämför man med friåkningspjäxor ala 5 år sedan är det stor skillnad i vikt till Cochisens fördel. Jag har ett par Rossignol WC 130 med sprutskor, som är ordentligt mycket tyngre. De borde vara betydligt vassare i prestanda i pist, men jag tycker inte skillnaden är speciellt stor och de får inte många åkdagar längre. Jag har också ett par 2019 ZeroG 130 som såklart är lättare på foten när man turar, men de är avsevärt sämre i åkning, vilket gör att jag använder det paret enbart när det ska turas mycket. Även där väljer jag Cochise 130 före om det är blanddagar. Med andra ord hamnar Cochisen i en sweetspot väldigt många av mina åkdagar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1142980, member: 12152"] Jag har åkt runt 50-talet dagar med mina Cochise 130 (16/17) uppskattningsvis och jag har gått mycket och använt gångläget frekvent. Jag har inte märkt av några problem överhuvudtaget, men hade jag fått välja hade jag också hellre tagit en extern arm, som hos XTD, eller den nya ZeroG från Tecnica. Inte bara för att det känns fel att inte se vad som händer inne i skalet vid växlingen utan också för att "knappen" som man ändrar läge på är väldigt liten och svår att få tag på under snölås med handskar. En större variant med synlig mekanik hade helt klart varit bättre. Men fungerar gör det för mig i alla fall. I övrigt är jag riktigt nöjd med Cochisen. Sitter bra på min fot och det är en mycket väl avvägd mix mellan klassisk Tecnicakomfort i innerskon och direkthet i åkningen. Inga lättviktare kanske men definitivt inga betongklumpar. Jämför man med friåkningspjäxor ala 5 år sedan är det stor skillnad i vikt till Cochisens fördel. Jag har ett par Rossignol WC 130 med sprutskor, som är ordentligt mycket tyngre. De borde vara betydligt vassare i prestanda i pist, men jag tycker inte skillnaden är speciellt stor och de får inte många åkdagar längre. Jag har också ett par 2019 ZeroG 130 som såklart är lättare på foten när man turar, men de är avsevärt sämre i åkning, vilket gör att jag använder det paret enbart när det ska turas mycket. Även där väljer jag Cochise 130 före om det är blanddagar. Med andra ord hamnar Cochisen i en sweetspot väldigt många av mina åkdagar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tecnica Cochise 130
Tillbaka
Topp