Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1084623" data-attributes="member: 80520"><p>Det var mycket text jag inte hade läst, orkade inte riktigt plöja igenom allt i detalj. Men i korthet, min erfarenhet är också att skidor blir mindre understyrda om de är mer centermonterade, men då har jag inte jämfört samma skidor med olika monteringspunkt, utan olika skidmodeller som då också är konstruerade för olika monteringspunkt. Dock finns det vissa typer av kartongsnöföre där precis alla skidor jag testat upplevts som överstyrda, det är bara att leva med och justera tekniken.</p><p></p><p>Om jag ville behålla samma skida skulle jag börja med att testa en total detune av all stålkant som inte ligger i kontakt med hårt före (lägg skidorna på ett golv och markera kontaktpunkterna med en märkpenna på stålkanten, sedan vanlig fil, 45 grader mot kanten och dra några tag på all stålkant som ligger bortom i extremeteterna om stålkanterna). Om det inte gör saken bättre skulle jag testa att montera fram, SPECIELLT iom att du står bakom rekommenderade. Jag har aldrig åkt salomons Q-serie, men jag inbillar mig att det är en skida som trivs bättre att montera fram snarare än tvärt om. Sen beter sig ju olika skidor olika, det kanske helt enkelt inte är skidan för dig? T ex jag personligen avskyr atomic automatic just eftersom jag upplever den som att den hela tiden vill styra in i sväng, oavsett hur jag åker dem.</p><p></p><p>Tillägg: Och ja, rent fysikaliskt kan en naivt säga att hävstången blir längre, men å andra sidan blir tailen kortare så att du kan få upp tipparna mer ur snön, vilket gör den effektiva längden potentiellt kortare. Å tredje sidan så är en centermonterad skida mer benägen att flyta jämnt på snön istället för att gräva ner tailarna, vilket i teorin ger ett jämnare tryck över skidan. Å fjärde sidan... You get the point, det är svårt att dra någon naiv slutsats som sannolikt är särskilt väl modellerad. Jag har dock funderat ett tag på just det här, och det jag kommit fram till är just att allt sammantaget borde centermonterade skidor vara mindre benägna till att överstyra, i enighet med min (relativt ringa) erfarenhet. För att förklara det behöver jag nog en whiteboard och två föreläsningsblock :P Sen tror jag att det där med överstyr kontra lugn beror på så extremt mycket annat än bara monteringspunkt också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1084623, member: 80520"] Det var mycket text jag inte hade läst, orkade inte riktigt plöja igenom allt i detalj. Men i korthet, min erfarenhet är också att skidor blir mindre understyrda om de är mer centermonterade, men då har jag inte jämfört samma skidor med olika monteringspunkt, utan olika skidmodeller som då också är konstruerade för olika monteringspunkt. Dock finns det vissa typer av kartongsnöföre där precis alla skidor jag testat upplevts som överstyrda, det är bara att leva med och justera tekniken. Om jag ville behålla samma skida skulle jag börja med att testa en total detune av all stålkant som inte ligger i kontakt med hårt före (lägg skidorna på ett golv och markera kontaktpunkterna med en märkpenna på stålkanten, sedan vanlig fil, 45 grader mot kanten och dra några tag på all stålkant som ligger bortom i extremeteterna om stålkanterna). Om det inte gör saken bättre skulle jag testa att montera fram, SPECIELLT iom att du står bakom rekommenderade. Jag har aldrig åkt salomons Q-serie, men jag inbillar mig att det är en skida som trivs bättre att montera fram snarare än tvärt om. Sen beter sig ju olika skidor olika, det kanske helt enkelt inte är skidan för dig? T ex jag personligen avskyr atomic automatic just eftersom jag upplever den som att den hela tiden vill styra in i sväng, oavsett hur jag åker dem. Tillägg: Och ja, rent fysikaliskt kan en naivt säga att hävstången blir längre, men å andra sidan blir tailen kortare så att du kan få upp tipparna mer ur snön, vilket gör den effektiva längden potentiellt kortare. Å tredje sidan så är en centermonterad skida mer benägen att flyta jämnt på snön istället för att gräva ner tailarna, vilket i teorin ger ett jämnare tryck över skidan. Å fjärde sidan... You get the point, det är svårt att dra någon naiv slutsats som sannolikt är särskilt väl modellerad. Jag har dock funderat ett tag på just det här, och det jag kommit fram till är just att allt sammantaget borde centermonterade skidor vara mindre benägna till att överstyra, i enighet med min (relativt ringa) erfarenhet. För att förklara det behöver jag nog en whiteboard och två föreläsningsblock :P Sen tror jag att det där med överstyr kontra lugn beror på så extremt mycket annat än bara monteringspunkt också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr
Tillbaka
Topp