Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1084660" data-attributes="member: 33485"><p>Jösses vilken tråd du pingade in mig i</p><p> [USER=45951]@Jibberisch[/USER]. Det finns en och annan examinerad skidlärare här på forumet, teknikbiten överlämnar jag gärna åt dem då de har bättre koll på läget än mig,</p><p> [USER=13885]@KalleKax[/USER] till exempel.</p><p></p><p>Med det sagt tycker jag de flesta kraftigt bakmonterade skidor beter sig ganska servostyrt i tredimensionell snö, framför allt de med kraftig taper (alltså bredd i nos kontra tail, till skillnad från early taper vilket jag benämner indrag i skärningen som). Jag har funderat ganska många vändor på varför och det jag själv ansett vara rimligast är att jag är så pass van med centrerade monteringar att teknikomställningen blir ganska stor (som någon redan var inne på). Mittt i svängen, när jag har tyngdpunkten ganska mitt på foten finns det helt enkelt enormt mycket mer bäryta framför foten kontra bakom jämfört med vad jag är van med. Givet att OP kommer från en bibby är det inte helt otroligt att det kan vara något liknande. På hårt underlag vet jag med mig att jag åker annorlunda, jag jobbar inte med lågavlastning i samma utsträckning, jag åker långt ifrån lika mycket på sladd som utanför och jag åker för att skapa vinklar och arbeta igenom materialet (utanför handlar det i större utstäckning om att navigera och kontrollera fart i normalfallet). I teorin tycker jag det borde innebär att jag har mindre rörelse i längsledd ut med skidan utanför pisterna och således blir en mer centrerad monteringspunkt också mer naturlig (om jag nu tänker rätt).</p><p></p><p>Kolla på hur åkare som t.ex. Hoji åker, jag har svårt att tänka mig att han hade trivts på en bakmonterad skida (samtliga skidor från den människan är designad att monteras -5 från TC med hans skalstorlek). Nu har jag inte Q115's monteringspunkt färskt i huvudet men det skulle kunna vara en kombination av monteringspunkt och flex som gör att det känns off, speciellt med tanke på vilken skida du kommer från. Dessutom har Q115 väldigt kort radie vilket har potential att förstärka liknande upplevelser för min egen del. Trivs du med liknande skidor med längre radie är det förmodligen den korta radien som bråkar, jag har aldrig förstått varför liknande skidor begåvas med <20m radie....</p><p></p><p>Nu blev det visst en del teknik ändå, förmodligen med en del felaktigheter, räknar kallt med att bättre vetande korrigerar mig isf.</p><p></p><p>Lek med monteringspunkten lite till, detuna skidorna eller byt. Något av det skulle jag gått på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1084660, member: 33485"] Jösses vilken tråd du pingade in mig i [USER=45951]@Jibberisch[/USER]. Det finns en och annan examinerad skidlärare här på forumet, teknikbiten överlämnar jag gärna åt dem då de har bättre koll på läget än mig, [USER=13885]@KalleKax[/USER] till exempel. Med det sagt tycker jag de flesta kraftigt bakmonterade skidor beter sig ganska servostyrt i tredimensionell snö, framför allt de med kraftig taper (alltså bredd i nos kontra tail, till skillnad från early taper vilket jag benämner indrag i skärningen som). Jag har funderat ganska många vändor på varför och det jag själv ansett vara rimligast är att jag är så pass van med centrerade monteringar att teknikomställningen blir ganska stor (som någon redan var inne på). Mittt i svängen, när jag har tyngdpunkten ganska mitt på foten finns det helt enkelt enormt mycket mer bäryta framför foten kontra bakom jämfört med vad jag är van med. Givet att OP kommer från en bibby är det inte helt otroligt att det kan vara något liknande. På hårt underlag vet jag med mig att jag åker annorlunda, jag jobbar inte med lågavlastning i samma utsträckning, jag åker långt ifrån lika mycket på sladd som utanför och jag åker för att skapa vinklar och arbeta igenom materialet (utanför handlar det i större utstäckning om att navigera och kontrollera fart i normalfallet). I teorin tycker jag det borde innebär att jag har mindre rörelse i längsledd ut med skidan utanför pisterna och således blir en mer centrerad monteringspunkt också mer naturlig (om jag nu tänker rätt). Kolla på hur åkare som t.ex. Hoji åker, jag har svårt att tänka mig att han hade trivts på en bakmonterad skida (samtliga skidor från den människan är designad att monteras -5 från TC med hans skalstorlek). Nu har jag inte Q115's monteringspunkt färskt i huvudet men det skulle kunna vara en kombination av monteringspunkt och flex som gör att det känns off, speciellt med tanke på vilken skida du kommer från. Dessutom har Q115 väldigt kort radie vilket har potential att förstärka liknande upplevelser för min egen del. Trivs du med liknande skidor med längre radie är det förmodligen den korta radien som bråkar, jag har aldrig förstått varför liknande skidor begåvas med <20m radie.... Nu blev det visst en del teknik ändå, förmodligen med en del felaktigheter, räknar kallt med att bättre vetande korrigerar mig isf. Lek med monteringspunkten lite till, detuna skidorna eller byt. Något av det skulle jag gått på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr
Tillbaka
Topp