telemark bindningar

fernie_skibum

Ny medlem
telemark bindningar
Hey

Jeg har brug for lidt råd omkring valg af telemark bindinger ! Jeg blev temmelig bidt af telemark, da jeg lejede et par telemark ski under min sidste sæson ! Jeg har købt telemarkski (head mojo) og støvler (scarpa T2), men er lidt i tvilv om hvilken bindning jeg skal vælge !

Jeg har kigget på både bl.a. Rottefella R6 og 7tm power ! Hvilke erfaringer har folk med disse bindninger ??

Skal jeg vælge en release eller no releaser bindning ??

telemark bindningar
Hey.
för det första vill jag säga att det är kul att du har börjat med "riktigt" skidåkning, alltså "hälen lös" ;)

jag vet inte hur rottefella R6 fungerar.
men jag kör för övrigi själv på 7tm och tycker att det är en bra bindning.
när jag lärde mig åka telemark gjorde jag det från grunden(dvs med längdskidor) så jag vet inte hur 7tm fungerar som nybörjarbindning.

men jag kan säga att jag gillar 7tm, framförallt för att den har utlösningsfunktionen.
För mig som håller till mycket i parken å även en del pudersnö fungerar den bra.
om man "hoppar" eller "jibbar" som man nu säger , skulle jag rekomendera 7tm eftersom den har utlösningsfunktionen.

givetvis vet jag inte hur rottefellan fungerar.. men jag tycker att 7tm är en bra bindning, men tyvärr vet jag inte hur den fungerar för nybörjare.

// MAth Wrath

telemark bindningar
Har kört med Rottafella R8 bindnigen och fann den väldigt styv och responsiv även i hårda backar, dock så var dem lite stela när man skulle in och ut med skon. Har nu ett par G3 Targa och älskar dem, de har vajrar och inkapslad kompressionsfjäder. Dock har ingen av dessa utlösningsfunktion men varit med om att Targan släpper om man trillar illa, dock ej i tillfällen då jag inte önskat det.

Tillbaka
Topp