Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark-broms
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 38166" data-attributes="member: 13863"><p>Jodu, här har du något att bita i. En god start för dig som uppfinnare är att börja med att fundera på vilket problem din uppfinning ska lösa, eller med andra ord vilket behov den ska fylla. Om det sen är tanken att produkten ska vara kommersiell bör du också fundera på vad den maximalt får kosta på marknaden...</p><p></p><p>Behovet som ska fyllas är vad jag förstår följande:</p><p>1. Enkelt att ta på och av skidan utan att behöva krångla med fångrem.</p><p>2. Hindra skidan från att glida iväg när man lagt den på backen. (Min brors ena skida gav sig nedför en ganska rejäl brant i Alagna för några år sedan...)</p><p>3. Hindra skidan att fara iväg när man "tappar" den under åkning.</p><p></p><p>Priset.</p><p>Tjaa...bör nog inte ligga över 5-600 kr/paret i butik. Vilket innebär att tillverkningskostnaden inte får överstiga 200 kr/paret.</p><p></p><p>Hur ska den då utformas.</p><p>Med tanke på att olika former av kabelbindningar klart dominerar marknaden vore det ett affärsmässigt självmord att inte se till att den passade till de vanligaste. Dvs. Rottefella, BD m.fl. I dessa bindningar är det enda som är någorlunda fixerat i bindningen den yttersta spetsen på läppen. Det måste således vara här själva låsningen (utlösningen) aktiveras.</p><p></p><p>Ett spontant förslag är att någon form av fjäderbelastad broms (typ Råttfälla) som kan låsas när skon är isatt i tådelen. Någon form av mekanism påverkas när tådelen försvinner ur bindningen och bromsen slår till!</p><p></p><p>Resten får du göra själv... (Jag tar gärna emot en prototyp för test!)</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 38166, member: 13863"] Jodu, här har du något att bita i. En god start för dig som uppfinnare är att börja med att fundera på vilket problem din uppfinning ska lösa, eller med andra ord vilket behov den ska fylla. Om det sen är tanken att produkten ska vara kommersiell bör du också fundera på vad den maximalt får kosta på marknaden... Behovet som ska fyllas är vad jag förstår följande: 1. Enkelt att ta på och av skidan utan att behöva krångla med fångrem. 2. Hindra skidan från att glida iväg när man lagt den på backen. (Min brors ena skida gav sig nedför en ganska rejäl brant i Alagna för några år sedan...) 3. Hindra skidan att fara iväg när man "tappar" den under åkning. Priset. Tjaa...bör nog inte ligga över 5-600 kr/paret i butik. Vilket innebär att tillverkningskostnaden inte får överstiga 200 kr/paret. Hur ska den då utformas. Med tanke på att olika former av kabelbindningar klart dominerar marknaden vore det ett affärsmässigt självmord att inte se till att den passade till de vanligaste. Dvs. Rottefella, BD m.fl. I dessa bindningar är det enda som är någorlunda fixerat i bindningen den yttersta spetsen på läppen. Det måste således vara här själva låsningen (utlösningen) aktiveras. Ett spontant förslag är att någon form av fjäderbelastad broms (typ Råttfälla) som kan låsas när skon är isatt i tådelen. Någon form av mekanism påverkas när tådelen försvinner ur bindningen och bromsen slår till! Resten får du göra själv... (Jag tar gärna emot en prototyp för test!) MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark-broms
Tillbaka
Topp