Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark då jag har för avsikt att bli duktig?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 95526" data-attributes="member: 13863"><p>Skillnaden idag mellan de skidor som är specade som "Telemarkskidor" och "Alpina skidor" är i stort sett bara designen och att telisarna oftast är lite mjukare (både på tvären och längden). Några riktlinjer.</p><p></p><p>1. Välj samma skida som du skulle valt alpint, men undvik de allra mest krävande modellerna (såvida du inte är en mycket driven åkare...).</p><p></p><p>2. Välj samma längd som du skulle valt alpint, men undvik de allra kortaste skidorna (lite extra stabiltet kan vara bra med knäböj...)</p><p></p><p>Jag tror B2 kan vara en utmärkt allroundskida. Ett annat bra alternativ är Salomon PocketRocket som är älskad av många telemarksåkare för sin lekfulla offpistegenskaper. Men som sagt var i stort sett alla alpina modeller fungerar bra...</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 95526, member: 13863"] Skillnaden idag mellan de skidor som är specade som "Telemarkskidor" och "Alpina skidor" är i stort sett bara designen och att telisarna oftast är lite mjukare (både på tvären och längden). Några riktlinjer. 1. Välj samma skida som du skulle valt alpint, men undvik de allra mest krävande modellerna (såvida du inte är en mycket driven åkare...). 2. Välj samma längd som du skulle valt alpint, men undvik de allra kortaste skidorna (lite extra stabiltet kan vara bra med knäböj...) Jag tror B2 kan vara en utmärkt allroundskida. Ett annat bra alternativ är Salomon PocketRocket som är älskad av många telemarksåkare för sin lekfulla offpistegenskaper. Men som sagt var i stort sett alla alpina modeller fungerar bra... MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark då jag har för avsikt att bli duktig?
Tillbaka
Topp