Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark då jag har för avsikt att bli duktig?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="abelmann" data-source="post: 95535" data-attributes="member: 14701"><p>Apropå det där med samma skidor för alpint som telis skulle jag vilja säga att en del gillar att ha en lite mjukare skida till telisarna. Beror självklart på hur man åker. Jag hade ett par äldre Head Monster 85 förra året som jag tyckte funkade bra i såväl pist som offpist, innan dess åkte jag på ett par Salomon Xscream 7 som kändes lite för smala för offpist.</p><p></p><p>Ju högre/styvare telispjäxor man har, desto bredare skidor funkar i pisten. Har precis inhandlat ett par Rossignol T4 (94 mm i midjan) och tillsammans med ett par T1:or förväntar jag mig inga större problem på annat än blåis - och är det blåis så håller jag mig ändå till att dricka öl.</p><p></p><p>Apropå bindningstyp så är det mycket en smakfråga, framförallt med tonvikt på hur "fjädringen" är konstruerad. (Jämför t.ex. Linken, Rottefella och Voile.) Åkte förut på Black Diamonds Pitbull, med fjädern framför skon och vajern under sulan. Jag gillade verkligen den och Black D nya O2 och O3-bindningar är konstruerade på samma sätt, men då saker och ting har en tendens att ibland gå sönder, valde jag Rottefella Cobra, som åtminstone i Europa är lättast att få tag på.</p><p></p><p>Kolla gärna telemarktips.com, i forumet finns det trådar om det mesta och vill man veta något nytt brukar svaren komma snabbt!</p><p></p><p>Lycka till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="abelmann, post: 95535, member: 14701"] Apropå det där med samma skidor för alpint som telis skulle jag vilja säga att en del gillar att ha en lite mjukare skida till telisarna. Beror självklart på hur man åker. Jag hade ett par äldre Head Monster 85 förra året som jag tyckte funkade bra i såväl pist som offpist, innan dess åkte jag på ett par Salomon Xscream 7 som kändes lite för smala för offpist. Ju högre/styvare telispjäxor man har, desto bredare skidor funkar i pisten. Har precis inhandlat ett par Rossignol T4 (94 mm i midjan) och tillsammans med ett par T1:or förväntar jag mig inga större problem på annat än blåis - och är det blåis så håller jag mig ändå till att dricka öl. Apropå bindningstyp så är det mycket en smakfråga, framförallt med tonvikt på hur "fjädringen" är konstruerad. (Jämför t.ex. Linken, Rottefella och Voile.) Åkte förut på Black Diamonds Pitbull, med fjädern framför skon och vajern under sulan. Jag gillade verkligen den och Black D nya O2 och O3-bindningar är konstruerade på samma sätt, men då saker och ting har en tendens att ibland gå sönder, valde jag Rottefella Cobra, som åtminstone i Europa är lättast att få tag på. Kolla gärna telemarktips.com, i forumet finns det trådar om det mesta och vill man veta något nytt brukar svaren komma snabbt! Lycka till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark då jag har för avsikt att bli duktig?
Tillbaka
Topp