Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Telemark -exempel, varningar och råd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 11150" data-attributes="member: 13863"><p>Till skillnad från mina tidigare inlägg i ämnet kommer jag nu att göra ett sakligt bemötande av HitMes inlägg.</p><p></p><p>Observera att det inte är en sågning av telemarksåkningen utan av de individer som höjer telemarkssvängen till skyarna utan någon som helst självkritik. Eftersom jag själv tillbringat mer än femton år med lös häl i såväl Plättbacken, Keb som Alperna har jag en god insikt i ämnet.</p><p></p><p>Låt oss först klargöra att det i en pistad backe inte finns någon som helst fördel med telemarkssvängen jämfört med parallellsväng. Faktum är att i stort sett alla åker bättre om de struntar i knäböjen och istället svänger med parallella skidor. Ett klart bevis för detta är att studera telemarkstävlingsåkarnas teknik, påminner inte så lite om gångsporten, dvs. det gäller att åka så parallellt som möjligt och få det att se ut som telemark! Ridå!</p><p></p><p>Finns det då överhuvudtaget någon anledning till att knäböja? Jomenvisst! Telemarkssvängen är och förblir en lössnösväng. Där ger den definitivt en extra dimension till åkningen och en känsla som inte går att uppnå med parallellsväng. </p><p></p><p>Jag har själv kommit till insikt och har numera i stort sett totalt skippat telemarkssvängen i pist och väljer att "friåka" genom att istället lägga parallellsvängar. När jag däremot når min resas mål, de orörda sluttningarna, kopplar jag med barnslig glädje på knäböjet och njuter...</p><p></p><p>Käre HitMe, du har utlovat hammare och spik! Jag ser fram emot detta! HitOn!</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 11150, member: 13863"] Till skillnad från mina tidigare inlägg i ämnet kommer jag nu att göra ett sakligt bemötande av HitMes inlägg. Observera att det inte är en sågning av telemarksåkningen utan av de individer som höjer telemarkssvängen till skyarna utan någon som helst självkritik. Eftersom jag själv tillbringat mer än femton år med lös häl i såväl Plättbacken, Keb som Alperna har jag en god insikt i ämnet. Låt oss först klargöra att det i en pistad backe inte finns någon som helst fördel med telemarkssvängen jämfört med parallellsväng. Faktum är att i stort sett alla åker bättre om de struntar i knäböjen och istället svänger med parallella skidor. Ett klart bevis för detta är att studera telemarkstävlingsåkarnas teknik, påminner inte så lite om gångsporten, dvs. det gäller att åka så parallellt som möjligt och få det att se ut som telemark! Ridå! Finns det då överhuvudtaget någon anledning till att knäböja? Jomenvisst! Telemarkssvängen är och förblir en lössnösväng. Där ger den definitivt en extra dimension till åkningen och en känsla som inte går att uppnå med parallellsväng. Jag har själv kommit till insikt och har numera i stort sett totalt skippat telemarkssvängen i pist och väljer att "friåka" genom att istället lägga parallellsvängar. När jag däremot når min resas mål, de orörda sluttningarna, kopplar jag med barnslig glädje på knäböjet och njuter... Käre HitMe, du har utlovat hammare och spik! Jag ser fram emot detta! HitOn! That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Telemark -exempel, varningar och råd
Tillbaka
Topp