Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark på slalomskidor.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 6331" data-attributes="member: 10565"><p>Hej Hempa!</p><p></p><p>Visst kan du montera telisbindning på ett par alpina skidor. Många riktigt duktiga åkare gör det! Väljer du ett par hårda och vridstyva skidor bör du också ha ett par telemarkskor som matchar. Dvs. höga och styva. Plattor under bindningen är också ett måste för att få ut maximalt ur skidan. (Jag träffade på en pistör i Hundfjället som körde telis med Salomon X-scream!)</p><p></p><p>När det gäller telemarkskidor kan jag rekommendera Rossignol Toon x.x (kommer inte ihåg riktigt vad den heter) som blev topptestad förra året i Åka Skidor (eller var det Vertikal?). Är i år prissänkt till 3695:-. En skida med ett grymt isbett som går som ett strykjärn på alla underlag. (Man får känslan av att den liksom suger sig fast i backen...!!!) Fungrar både i pist och offpist. Det är dock ingen cruisingskida utan den skall köras fort med en bestämd teknik! Höga pjäxor rekommenderas.</p><p></p><p>Andra alternativ är årets Rossignol modeller Intrepid och Attaque. Jag har inte testat dom men enligt Åka Skidor / Vertikal tycks dom tåla en hel del fart och passa bra till tyngre åkare.</p><p></p><p>När det gäller bindningar kan du läsa tidigare inlägg i ämnet. Välj mellan BD Pittbull och Rottefella Chili!</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 6331, member: 10565"] Hej Hempa! Visst kan du montera telisbindning på ett par alpina skidor. Många riktigt duktiga åkare gör det! Väljer du ett par hårda och vridstyva skidor bör du också ha ett par telemarkskor som matchar. Dvs. höga och styva. Plattor under bindningen är också ett måste för att få ut maximalt ur skidan. (Jag träffade på en pistör i Hundfjället som körde telis med Salomon X-scream!) När det gäller telemarkskidor kan jag rekommendera Rossignol Toon x.x (kommer inte ihåg riktigt vad den heter) som blev topptestad förra året i Åka Skidor (eller var det Vertikal?). Är i år prissänkt till 3695:-. En skida med ett grymt isbett som går som ett strykjärn på alla underlag. (Man får känslan av att den liksom suger sig fast i backen...!!!) Fungrar både i pist och offpist. Det är dock ingen cruisingskida utan den skall köras fort med en bestämd teknik! Höga pjäxor rekommenderas. Andra alternativ är årets Rossignol modeller Intrepid och Attaque. Jag har inte testat dom men enligt Åka Skidor / Vertikal tycks dom tåla en hel del fart och passa bra till tyngre åkare. När det gäller bindningar kan du läsa tidigare inlägg i ämnet. Välj mellan BD Pittbull och Rottefella Chili! MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark på slalomskidor.
Tillbaka
Topp