Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
##Telemark rulez!!##
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 55597" data-attributes="member: 13863"><p>När jag i mitten av -80 talet införskaffade min första telemarksutrustning var jag djupt fascinerad av möjligheten att åka utför med "turutrustning". Ett par Alpina fotknölshöga läderpjäxor och Fischer Europa 99 var min utrustning när jag kastade mig ut för Åreskutans branter. Med den utrustningen var telemarksåkningen en utmaning värd en riktig karl (eller kvinna)!</p><p></p><p>Under de närmare 20 år som förflutit sen dess har telemarksåkningen som den nu utövas förändrats så drastiskt att det inte längre är samma sport (om det ens är att beteckna som sport...). Nu körs knäböj med alpina skidor och höga plastpjxor och tekniken är så lik den alpina att det många gånger är en avancerad bedömningsfråga hurvida det verkligen är att beteckna som telemark.</p><p></p><p>De flesta "telemarksåkare" kör desutom både säkrare och snabbare om de skippar knäböjet och kör med paralella skidor... Så varför krångla till det? </p><p></p><p>Nej, enda fördelen med knäböj i dagsläget är att det är en utmärkt styrke och balansträning som gör en till en starkare och bättre skidåkare när det är dags att spänna fast hälen!</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 55597, member: 13863"] När jag i mitten av -80 talet införskaffade min första telemarksutrustning var jag djupt fascinerad av möjligheten att åka utför med "turutrustning". Ett par Alpina fotknölshöga läderpjäxor och Fischer Europa 99 var min utrustning när jag kastade mig ut för Åreskutans branter. Med den utrustningen var telemarksåkningen en utmaning värd en riktig karl (eller kvinna)! Under de närmare 20 år som förflutit sen dess har telemarksåkningen som den nu utövas förändrats så drastiskt att det inte längre är samma sport (om det ens är att beteckna som sport...). Nu körs knäböj med alpina skidor och höga plastpjxor och tekniken är så lik den alpina att det många gånger är en avancerad bedömningsfråga hurvida det verkligen är att beteckna som telemark. De flesta "telemarksåkare" kör desutom både säkrare och snabbare om de skippar knäböjet och kör med paralella skidor... Så varför krångla till det? Nej, enda fördelen med knäböj i dagsläget är att det är en utmärkt styrke och balansträning som gör en till en starkare och bättre skidåkare när det är dags att spänna fast hälen! That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
##Telemark rulez!!##
Tillbaka
Topp