Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Telemark teknik..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 11998" data-attributes="member: 13245"><p>Givetvis anpassar man sig till underlaget, men det finns andå olika grundstilar. Jag menar att man inte alls behöver ha vikten på framskidan för "carving", lär man sig en sådan stil får man problem när naturen kräver annan viktfördelning.</p><p></p><p>Att portåkarna åker så beror precis på att de måsta ha marginaler när ytterskidan släpper, vilket den ofelbart gör minst ett par gånger per normalt portåk för vilken åkare som helst, telis eller alpint (om man inte får till sitt livs åk). Själva skäret med framfotstryck är inte effektivare, speciellt är ett "framfotskär" inte i närheten av ett alpinskär i effektivitet. Med "min" teknik är effektiviteten i skäret stor och man har stora marginaler i längsled, dvs för ojämnheter i backen, men betalar med små marginaler i sidled, dvs för eventuell "halkning". Portåkare har inga problem med ojämnheter i backan, bara småslag, men har ju på grund av det hårda och ofta slagiga underlaget stora problem med släpp.</p><p></p><p>Att sedan börja prata procentsatser är helt intetsägande. Inte månge vet egentligen hur många procent av kraften man lägger på vilket ben. Oftast är det rena gissningar.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 11998, member: 13245"] Givetvis anpassar man sig till underlaget, men det finns andå olika grundstilar. Jag menar att man inte alls behöver ha vikten på framskidan för "carving", lär man sig en sådan stil får man problem när naturen kräver annan viktfördelning. Att portåkarna åker så beror precis på att de måsta ha marginaler när ytterskidan släpper, vilket den ofelbart gör minst ett par gånger per normalt portåk för vilken åkare som helst, telis eller alpint (om man inte får till sitt livs åk). Själva skäret med framfotstryck är inte effektivare, speciellt är ett "framfotskär" inte i närheten av ett alpinskär i effektivitet. Med "min" teknik är effektiviteten i skäret stor och man har stora marginaler i längsled, dvs för ojämnheter i backen, men betalar med små marginaler i sidled, dvs för eventuell "halkning". Portåkare har inga problem med ojämnheter i backan, bara småslag, men har ju på grund av det hårda och ofta slagiga underlaget stora problem med släpp. Att sedan börja prata procentsatser är helt intetsägande. Inte månge vet egentligen hur många procent av kraften man lägger på vilket ben. Oftast är det rena gissningar. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Telemark teknik..
Tillbaka
Topp