Telemark-Vilka lagg och binningar ska jag skaffa?

Test1234

Medlem
Tjena,

Ska börja med Telemark, tänkte jag. Skulle vilja ha tips på vilka skidor/binningar jag ska köpa?

De ska vara ett par allaround skidor som ska vara bra i pisten och hyfsade i offpist.

Vore super om ni har några tips!!!!

Vänligen

Viktor

HEJ, Kul med nytt blod i telemarkfamiljen!! Mitt förslag är att köpa ngt. begagnat till att börja med. Nya telemark bindningar och pjäxor är löjligt dyra. Köp ett färdigt begagnat kitt eller ett par mjukare slaomskidor och sätt på en telemarkbindning. Tänker du dig att åka off-pist med skidorna så var inte rädd för lite bredare skidor. När du sedan har sett ljuset och fastnat i telemarkåkningen så skaffar du nya grejjer. Jag förespråkar NTN bindning och pjäxor när du väl vet att det är telemark du vill ägna dig åt de närmaste åren.

/Johan

Tja,

Jag har åkt flera säsonger på K2 Piste Pipe som fungerat perfekt för de Svenska förhållandena - roliga och lättåkta i pist och park, samtidigt som de har flyt nog för offpist i decimeterdjupt. Ska du pumpa champagnepuder behöver du dock ett par fetingar :)

Jag slumpar bort mina gamla Piste Pipe så skicka ett mail om du är intresserad.

Sök på "telemark" i Köp&Sälj här på freeride, det finns flera bra skidor/bindningar just nu!

Köp vilka gamla/fjolårets/använda skidor som helst och få en normal nybörjarbindning på den så har du det tjappt. Har du ett par gamla skidor?
Lite längre skidor än vanligt är att föredra för stabiliteten när man lär sig tekniken.

Rottefella R4, R6 el. R8 är sköna att lära sig på
Eller valfri G3 Targa modell.
R8 eller G3 Targa är väl de bästa "allround" nybörjarbindningarna att lära sig och komma in i det på imo.

Black diamond, 22designs och ntn är ju lite tuffare, stilinriktade bindningar som kan krossa en cynisk nybörjares åklust när som helst

har åkt telisar i ca 10 år och innan dess alpint i 25 år. Började med ett par Rossignol tävlingsskida slalom. långa och stabila (från 80-talet), lärde mig tekniken på det och har därefter haft Elan Verical (alldeles för mjuka) har numera ett par skidor jag varmt kan rekommendera, Dynastar 4800 (blå)eller 8000(orange) 178 cm, grymt bra. har vanliga rottefella bindningar på "!klottsar". går att åka hur fort som helst. Det var stor skillnad att får ett par" carving skidor" under tårna - mycket lättare än med slalom lagg.
Funkar bra även i offpist - men skit vad jobbigt det är. Du ska nog välja en allmountain skida för att få ut det mesta av det.
Pjäxor: hederliga i skinn (sköna men inget annat). Därefter ett par Garmont som jag hittade på sale i Norge för 9 år sedan, grymt sköna men tyvärr utslitna. Nu har jag ett par Scarpa T-Race de är sköna att åka med men rena pinan i liftkön. De är extremt hårda och stabila
Har nu även ett par Legend 8000 (alpin) i takboxen för att kunna åka ifrån barnen på riktigt.

Tjenare Viktor

Jag rekomenderar att du hyr utrustning försa säsongen och prova flera olika,du kan byta flera gånger under en dag offtast utan extra kostnad.
Gör du så får du känna på olika grejjor, sen är det bara att köpa det du tyckta bäst om på vårens utförsäljningar.

mvh Johan
p.s Ha en fantastisk Telisvinter!

7Scout sa:
Tjenare Viktor

Jag rekomenderar att du hyr utrustning försa säsongen och prova flera olika,du kan byta flera gånger under en dag offtast utan extra kostnad.
Gör du så får du känna på olika grejjor, sen är det bara att köpa det du tyckta bäst om på vårens utförsäljningar.

mvh Johan
p.s Ha en fantastisk Telisvinter!
Telemarks prylarna som hyrs ut brukar vara rätt trötta grejer som inte direkt inbjuder till någon spännande åkning.

Tillbaka
Topp