Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Telemark vs Randoneé här är svaret...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="carvingkimbo" data-source="post: 195712" data-attributes="member: 15609"><p>Det var väl sjuttsingen vilka slutsatser du drar av mitt lilla inlägg på det andra forumet, Christian!</p><p>Skulle gissa att du och jag har liknande erfarenheter av skidalpinism generellt.</p><p></p><p>Jag åker alpinlagg och kan inte åka telemark -period.</p><p></p><p>Däremot åker jag ibland med mycket duktiga telemarksåkare. Det ska dock sägas att jag åker fortare än 99% av dem, det är inte skryt utan ett faktum. Endast en telisåkare jag känner åker lika fort eller fortare och vi har bl a noterat att det i ett specifikt tillfälle, där det är mycket brant, mycket smalt och allmänt livsfarligt, kan vara enklare att utföra rena överlevnadshoppsvängar med telisar.</p><p>Detta är alltså inte på något sätt applicerbart till den normale telisåkarens vardag och ffa inte något som hjälper en nybörjare att veta.</p><p>F ö tror jag som de flesta, att alpin randonnéskidåkning är generellt sett lättare och lämpligare på toppturer i åtminstone Alperna.</p><p></p><p>/K</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="carvingkimbo, post: 195712, member: 15609"] Det var väl sjuttsingen vilka slutsatser du drar av mitt lilla inlägg på det andra forumet, Christian! Skulle gissa att du och jag har liknande erfarenheter av skidalpinism generellt. Jag åker alpinlagg och kan inte åka telemark -period. Däremot åker jag ibland med mycket duktiga telemarksåkare. Det ska dock sägas att jag åker fortare än 99% av dem, det är inte skryt utan ett faktum. Endast en telisåkare jag känner åker lika fort eller fortare och vi har bl a noterat att det i ett specifikt tillfälle, där det är mycket brant, mycket smalt och allmänt livsfarligt, kan vara enklare att utföra rena överlevnadshoppsvängar med telisar. Detta är alltså inte på något sätt applicerbart till den normale telisåkarens vardag och ffa inte något som hjälper en nybörjare att veta. F ö tror jag som de flesta, att alpin randonnéskidåkning är generellt sett lättare och lämpligare på toppturer i åtminstone Alperna. /K [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Telemark vs Randoneé här är svaret...
Tillbaka
Topp